Sökning: "problemlösning förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden problemlösning förskolan.

  1. 1. Teknik och det kompensatoriska arbetet i förskolan : Hur framställs teknik egentligen?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elin la Fleur; Jessica Kempe; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; erfarenheter; framställa; förskolan; teknik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa förståelse för förskollärares uppfattningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikundervisningens såväl som deras förhållningssätt till teknik och teknikämnet i sig. Vidare syftar arbetet till att åskådliggöra hur barns förhållningssätt till teknik kommer till uttryck i undervisningssituationer. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning med inriktning problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Britt Karlsson; Angelica Wennberg; [2022]
    Nyckelord :förskola; matematik; undervisning; problemlösning; utbildning; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning  Samhällets ökade krav på matematiska kunskaper påvisas i bakgrundsforskning i relation till vikten av undervisning inom matematik. I studien undersöks hur förskollärare beskriver matematikundervisning med inriktning mot problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktygs betydelse för barns lärande i förskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sörensen; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; barns lärande; förskollärare; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna kunskapsöversikt presenteras aktuell forskning gällande betydelsen digitala verktyg kan ha för barns lärande. Både möjligheter och hinder i nyttjandet av digitala verktyg lyfts fram. LÄS MER

  5. 5. Barns strategier och tillvägagångssätt för att lösa matematiska problemuppgifter : kvalitativ studie i förskolan med fokus på barns samarbete, samspel och problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Ekdahl; Jill Åbrodd; [2021]
    Nyckelord :Mathematic; problem solving; preschool; children; cooperation; matematic activities;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur barn i förskolan genom problemlösning tar sig an olika problemuppgifter.  I denna studie har barnens perspektiv intagits genom att deras resonemang, tillvägagångssätt och samarbete lyfts fram. LÄS MER