Sökning: "problemlösnings uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden problemlösnings uppgifter.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Essma Jassim; Theresa Karolina Repa; [2022]
    Nyckelord :Skills training; digital teaching material; procedural knowledge; conceptual understanding; mathematical competencies; design of digital curriculum; Färdighetsträning; digitalt läromedel; procedurförmågan; begreppsförmågan; matematiska förmågor; designen av digitala läromedel.;

    Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Rydén; [2021]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsförmåga; matematiskt problem; lärobok;

    Sammanfattning : Problemlösningsförmågan är en stor och viktig del av matematikundervisning, trots detta så visar tidigare forskning att läroböcker ofta innehåller en väldigt liten del av problemlösnings-uppgifter. Eftersom läroböcker är en så stor del av matematikundervisning är det viktigt att undersöka hur problemlösning representeras i olika läroböcker. LÄS MER

  4. 4. Ger lärarutbildningen tillräckligt med stöd i att undervisa matematiskt begåvade elever? : En kvalitativ studie utifrån lärosätets perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Korhonen; Luiza Norström; [2021]
    Nyckelord :Lärarutbildning; matematik; fenomenologiska perspektivet; begåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få en utökad kunskap om vilket stöd lärarutbildningen ger studenter i att undervisa matematiskt begåvade elever. Behovet av att undersöka detta finns då varje elev har en rättighet till att utvecklas och utmanas utifrån sina kvalifikationer. LÄS MER

  5. 5. Vad är ett matematiskt problem? : En studie om 13 gymnasieelevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rami Matti; [2020]
    Nyckelord :High school students; mathematical problem; mathematics textbooks; perceptions.; Gymnasieelever; läromedel; matematiska problem; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att kartlägga 13 gymnasieelevers uppfattningar om problemlösningsuppgifter i matematik. I studien användes individuella intervjuer som datainsamlingsmetod. Frågorna rörde elevernas syn på matematiska problem i stort samt deras syn på om uppgifterna i deras läromedel var problem eller ej. LÄS MER