Sökning: "processinriktat arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden processinriktat arbetssätt.

  1. 1. Den mångfacetterade valkompetensen : Definition, arbetssätt och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madeleine Nylander; Madeleine Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; studie och yrkesvägledare; utvärdering; valkompetens; vägledning.;

    Sammanfattning : Valkompetens definieras utifrån individens förmåga att fatta beslut i relation till valmöjligheter och självkännedom, men forskning visar att definitionen inte är samstämmig. Valkompetens som arbetsform bortprioriteras till förmån för andra skolämnen och utvärderingar i relation till utveckling av elevers valkompetens genomförs inte i tillräckligt hög grad. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dayana Sotomayor Sierra; Izabelle Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; ordförståelse; religion; religionsdidaktik; religionskunskap; samtal; skolspråk; språk; språkdidaktik; språkförmåga; språkinriktad undervisning; språkutveckling; vardagsspråk; årskurs 7 - 9; ämnesdisciplin; ämnesförståelse; ämneskunskaper; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte och frågeställning har för avsikt att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande i religionskunskap. Avsikten har varit att fördjupa oss i hur undervisning i religionskunskap kan främja elevers skolframgång med hjälp av språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares attityder och didaktiska val i naturvetenskap : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Elinor Eriksson; Ida Ling; [2017]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskap; conceptual knowledge; procedural knowledge; kunskapsinriktat arbetssätt; processinriktiat arbetssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) har förskollärare en skyldighet att undervisa i naturvetenskap samt ett ansvar att inspirera barnen och väcka deras nyfikenhet för ämnet. Syftet med studien är att upptäcka eventuella samband mellan förskollärares attityder och deras val av undervisningsmetoder gällande naturvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Den digitala slöjden

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Eva Söderberg; [2016-09-29]
    Nyckelord :Slöjd; makerkultur; makerspace; processinriktat arbetssätt;

    Sammanfattning : Det finns en föreställning om vad slöjdämnet i grundskolan syftar till och hur det rimmar med att skola och utbildning går mot en större grad av digitalisering, främst är det programmering som lyfts som en motpol till den påstått ålderdomliga slöjden. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter och hinder slöjdlärare själva ser när det kommer till att arbeta med digitala material som ett inslag i slöjdundervisningen för att förstå om makerkulturen kan kopplas till slöjdämnet. LÄS MER