Sökning: "processinriktat lärande i arbete"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden processinriktat lärande i arbete.

  1. 1. ”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Astakhova; William Göransson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Identitetsskapande; Sociokulturell teori; Lindströms modell;

    Sammanfattning : Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet i jämförelse med andra estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  2. 2. Metakognition : I relation till undervisning i en inkluderande skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Franzén; [2019]
    Nyckelord :metakognition; specialpedagogik; inkludering; tänkande; lärandestrategier; stödstrukturer; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera några pedagogers tankar om begreppet metakognition i förhållande till sin egen och elevers utveckling och lärande. Studien presenterar några valda delar av forskningen om metakognition och hur denna kan knytas till barnets utveckling och lärares undervisning. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogers och rektorers syn på specialpedagogers roll i skolutveckling : En intervjustudie med specialpedagoger och rektorer

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gunilla Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Special education teacher; principal; school development appears; cooperation; Specialpedagog; rektor; skolutveckling; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva specialpedagogers och rektorers upplevelser av specialpedagogers roll i skolutveckling samt samarbetet dem emellan. Målsättningen är att utveckla kunskap om hur rektorer inom skolan kan använda specialpedagogens kunskap och kompetens i syfte att bidra med skolutveckling. LÄS MER

  4. 4. Slöjdprocessen : Processarbetets bidragande faktorer till elvers inlärning i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Marielle Jansson; Agneta Andreasson; [2008]
    Nyckelord :Elevinflytande; självständighet; ansvarstagande; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur ett processinriktat arbetssätt utvecklar elevens lärande och vad olika kunskapsbegrepp innebär för elevens kunskapsutveckling. Vi ville undersöka hur det processinriktade arbetssätet tillämpas i slöjden kontra ett mer teoretisk uppfattat ämne för att kunna se om där fanns någon skillnad i arbetssätt. LÄS MER