Sökning: "processtyper"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet processtyper.

  1. 1. Våldtäktsrapportering före och efter #metoo : Gestaltning av offer och gärningsman i nyhetsrapportering om våldtäkt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Hedvig Helander; [2024]
    Nyckelord :våldtäkt; nyhetsrapportering; #metoo; systemisk-funktionell grammatik SFG ; transitivitet; processtyp; deltagare;

    Sammanfattning : När denna uppsats skrivs har det gått drygt fem år sedan #metoo-rörelsen och införandet av samtyckeslagstiftningen i Sverige. Dessa två händelser anses ha haft inverkan på den allmänna kunskapen om och synen på sexualbrott, där skulden i större utsträckning flyttas över från offret till gärningsmannen. LÄS MER

  2. 2. Identitet, solidaritet, auktoritet : Omtal och positionering i anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Susanna Birg Andersson; [2021]
    Nyckelord :government communication; pronouns; systemic functional grammar; SFG; appraisal theory; engagement; positioning; Public Health Agency of Sweden; National Board of Health and Welfare; Swedish Civil Contingencies Agency; covid-19; myndighetskommunikation; pronomen; SFG; appraisalteorin; dialogicitet; positionering; Folkhälsomyndigheten; Socialstyrelsen; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; covid-19;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) konstruerar identiteter och gemenskaper med de inledande anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19. Materialet utgörs av 40 transkriberade anföranden från perioden mars 2020 till januari 2021 som analyseras i tre steg. LÄS MER

  3. 3. Stefan, Jimmie eller Jesus? : En kritisk diskursanalytisk studie av fyra nomineringsgruppers valprogram inför kyrkovalet 2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :David Petersen; [2021]
    Nyckelord :Kyrkoval; Svenska kyrkan; valprogram; nomineringsgrupper; kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik; textanalys; visuella processer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken roll Svenska kyrkan tillskrivs i dagens sekulära samhälle, av olika kyrkopolitiska nomineringsgrupper i deras valprogram. Min ansats är språkvetenskaplig och jag utgår från den kritiska diskursanalysen och den systemisk-funktionella grammatiken, och analyserar fyra kyrkopolitiska nomineringsgruppers valprogram inför kyrkovalet 2017. LÄS MER

  4. 4. Språkliga svårigheter i ämnesspråket i de naturorienterande ämnena för elever med svenska som andraspråk : – En läromedelsanalys av två läroböcker i NO för mellanstadiets årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Lackner; Linn Simonsson; [2020]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; ämnesspråk; naturorienterande ämnen; språkliga svårigheter;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en läromedelsanalys som undersöker två läroböcker i de naturorienterande ämnena för årskurs 4: Koll på NO och Lära NO. Båda böckerna innehåller ämnesstoff ur alla de tre naturorienterande ämnena, det vill säga biologi, fysik och kemi. LÄS MER

  5. 5. Abstraktionsnivå och grammatisk utveckling i L2-elevers texter : En analys utifrån systemiskt-funktionellt perspektiv och processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Susanne Svensson; [2019]
    Nyckelord :abstraktionsnivå; konkretionsnivå; processbarhetsteorin; systemisk funktionell analys; nominalisering; processer; deltagare; informationstunga ord;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte var att relatera elevers språkliga abstraktionsgrad med deras grammatiska nivå enligt Processbarhetsteorin (PT). Med utgångspunkt i systemisk-funktionell grammatik (SFG) analyserades abstraktionsgrad i form av informationstunga ord samt vilka processtyper eleverna använde. LÄS MER