Sökning: "produktdiversifiering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet produktdiversifiering.

  1. 1. Förflyttningar och hinder i matpotatisens värdekedja

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Rasmus Nessvi; Anders Nilsson; [2020]
    Nyckelord :horisontell integration; inträdesbarriärer; tillväxthinder; vertikal integration; värdekedja; potatis;

    Sammanfattning : I utvecklade länder tenderar efterfrågan för stapelvaror så som spannmål att minska. Detta är även gällande för konsumtionen av matpotatis. Till skillnad från spannmål har potatis ett högre värde per odlad hektar än spannmål. LÄS MER

  2. 2. Competition and Marketing on the Swedish Biofuel Markets

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Ion Folea; Huda Mohammad Nurul; Taiwo Seun Ajayi; [2010]
    Nyckelord :Competition; Marketing; Biofuel markets;

    Sammanfattning : Bioenergy covers about 28% of Sweden’s energy demand and the percentage is steady increasing. The pellets and the bioethanol Swedish markets are the oldest and most developed whereas the biogas and the biodiesel markets are much younger and are in a earlier phases of the product life cycle. LÄS MER

  3. 3. Exportzoner i utvecklinslände- en studie över exportzonernas påverkan på exportdiversifiering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Elin Bergman; [2010]
    Nyckelord :exportzoner; exportdiversifiering; produktdiversifiering; geografisk diversifiering; bakåtriktade länkar; demonstrationseffekter; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka om exportzoner bidrar till diversifiering av exporten i värdlandet. Teoretiskt sett kan exportzoner påverka ett lands exportdiversifiering genom att företagen i zonerna för med sig nya produktionstekniker och nya kunskaper till exportzonerna. LÄS MER

  4. 4. Effekter av diversifiering och storlek på innovationsförmåga

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jan Roslund; [2003]
    Nyckelord :innovation; internationell diversifiering; produktdiversifiering; storlek; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : För att överleva i det nya konkurrenslandskapet med pågående globalisering, snabb teknologisk utveckling, avreglering och informationstäthet blir företags förmåga till innovation allt viktigare. Den här uppsatsen handlar om hur grad av internationell diversifiering, produktdiversifiering och storlek påverkar produktinnovationsförmåga. LÄS MER