Sökning: "professional football clubs"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden professional football clubs.

  1. 1. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Gillberg; Jacob Noor Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; Sociala medier; Tik Tok; Snapchat; SMMS; Varumärkesidentitet; Varumärkeslojalitet; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. En jämförande studie av Malmö FF och Hammarby IF:s supporterkultur : En kvalitativ studie om supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Shend Salihi; Aliti Dardan; [2023]
    Nyckelord :Malmö FF; Hammarby IF; Supporter culture; comparative study; interviews;

    Sammanfattning : This study has focused on exploring the supporter culture at Malmö FF and Hammarby IF, clubs that are often seen as two polar opposites in Swedish football. The study has focused on examining the various supporter groups within the associations. LÄS MER

  3. 3. Fotbollsagenter inom svensk fotboll - trovärdiga eller tvivelaktiga? : En fenomenografisk studie om fotbollsagenternas legitimitet och etiska handlingar utifrån fotbollsspelares, fotbollsagenternas och det Svenska Fotbollförbundets perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Milla-Maj Majasaari; Okan Yildiz; [2023]
    Nyckelord :Football agent; football player; Swedish professional football; legitimacy; ethics; morality; Fotbollsagent; fotbollsspelare; svensk elitfotboll; legitimitet; etik; moral;

    Sammanfattning : Fotbollsagenter har verkat inom fotboll under en längre tid. Deras avsikt är att representera spelare och klubbar i spelarövergångar och kontraktsförhandlingar. När fotbollen gick över från amatörism till professionellt utövande växte branschen och utvecklingen har över tid blivit allt större. LÄS MER

  4. 4. Geometric Brownian Motion Option Pricing Model for Professional Football Contracts

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Dennis Markovic; Emil Schough; [2023]
    Nyckelord :Geometric Brownian motion; Football; Investment analysis; Real options;

    Sammanfattning : In recent years, the valuation of football players has gained significant attention, especially in the context of their transfer value in the market. Our investigation explores the application of a Geometric Brownian Motion option pricing model to estimate the transfer value of football players, considering the option-like characteristics of player contracts. LÄS MER

  5. 5. Redovisning av spelarförvärv – Aktivering eller kostnadsföring : En studie om allsvenska fotbollsklubbars val av redovisningsmetod och dess ekonomiska påverkan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Filip Broström; Johan Knutsson; [2022]
    Nyckelord :accounting; accounting method; capitalize; expense; intangible assets; player contract; redovisning; redovisningsmetod; aktivering; kostnadsföring; immateriella tillgångar; spelarförvärv;

    Sammanfattning : Within professional football, their business today is run like corporations and in their balance sheets, the post intangible assets are growing from year to year. Since the end of the 1990s the economy for football clubs has grown rapidly when it concerns their income growth but also when it relates to their growth in income related to sales of football players. LÄS MER