Sökning: "professionaliseringsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet professionaliseringsteori.

  1. 1. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Wibergh Lenti; Vera Viksten; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; funktionalitet; genus; intersektionalitet; journalistutbildning; klass; religion; sexualitet;

    Sammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER

  2. 2. I sitt rätta element? : Specialpedagogers och speciallärares professionalisering 2007- 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Andersson; Kristina Röing Arrias; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; profession; specialprofession; professionalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att utveckla kunskap om skolans speciallärares och specialpedagogers (specialprofessioners) professionalisering mellan 2007 och 2021. Metoden är en kvalitativ textanalys av Lärarförbundets tidning Specialpedagogik och studien har en deduktiv ansats med induktiva inslag. LÄS MER

  3. 3. Att bygga en profession : En kvalitativ studie om speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning i spänningsfältet mellan yrkesliv och påbyggnadsutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nihada Bunar; Frida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :education; special needs teacher; children with intellectual disability; professionalization; professionalization theory; theoretical knowledge; occupational practice; qualitative study; utbildning; speciallärare; utvecklingsstörning; professionalisering; professionaliseringsteori; teoretiska kunskaper; yrkespraktik; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Då behovet av specialpedagogisk kompetens ökar ute i skolorna, krävs det att speciallärarutbildningarna uppfyller en viss kvalitet angående yrkesutbildningen och dess profession. Syftet med denna studie var att undersöka hur speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning upplever utbildningens innehåll, praktiskt genomförande och villkoren för det egna lärandet i spänningsfältet mellan akademisk påbyggnadsutbildning och professionell yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. Avdelningen "mjuka frågor" har bytt namn : Hur värdeskapande HR går i både organisationens och professionens intresse

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Asplund; Sanna Forshaug; [2015]
    Nyckelord :Värdeskapande HR; professionalisering; Human Resources; HR-chefer;

    Sammanfattning : Under 1990-talet förändrades synen på personalarbetet och det blev allt viktigare att HR-funktionen tog en annan roll för att kunna mäta sig i de krav som ställdes från omvärlden. Förändringen syftade till att arbetet skulle bli mer effektivt inriktat mot att gå från rollen som stödfunktion till att vara med och utveckla affärsstrategier som skapade värde för viktiga aktörer. LÄS MER

  5. 5. Speciallärare - nybyggare i skolan? En enkätstudie kring speciallärares yrkesroll och didaktiska kompetenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carin Bengtsson; Veronica Lycke; [2014-09-02]
    Nyckelord :speciallärare; yrkesroll; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva och analysera relativt nyexaminerade speciallärares nuläge och önskeläge beträffande yrkesroll, arbetsuppgifter och arbetssituation. Vi ville undersöka i vilken utsträckning speciallärare arbetar som speciallärare och på vilket sätt deras didaktiska kompetenser framträder och tas till vara i undervisning och i skolutveckling. LÄS MER