Sökning: "professionellt möte"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden professionellt möte.

  1. 1. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  2. 2. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  3. 3. För barnets bästa : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta barn som far illa eller riskerar att fara illa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Julia Petersson; Christian Andersson; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; Erfarenheter; Barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa eller riskerar att fara illa kan ta sig i uttryck genom såväl fysiskt, psykiskt, sexuellt och bevittnat våld samt försummelse. Då detta inte upptäcks finns risk för långsiktiga konsekvenser för barnet. Vidare har sjuksköterskor anmälningsplikt vars syfte är att säkerställa barnets säkerhet. LÄS MER

  4. 4. Patienter med substansbrukssyndrom - upplevelser av mötet med hälso- och sjukvårdspersonal : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Hanna Lundqvist; Sarah de Jallad; [2022]
    Nyckelord :Experiences; Healthcare professionals; Meeting; Patients; Substance use disorder; Hälso-och sjukvårdspersonal; Möte; Patienter; Substansbrukssyndrom; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Substansbrukssyndrom drabbar människor över hela världen. Tidigare forskning har visat att hälso- och sjukvårdspersonal upplevde att de hade en negativ inställning till patienter med substansbrukssyndrom. Hälso-och sjukvårdspersonal har också rapporterats ha fördomar mot denna patientgrupp. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter av mötet med sjukvården beskrivet av föräldrar till barn med ARFID -En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Stina Lindkvist; Catrin Russell; [2022]
    Nyckelord :Selective eating; ARFID; food aversion; parents; experiences; healthcare professionals; Selektiv ätovilja; ARFID; matvägran; föräldrar; erfarenheter; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: När barn vid 6 månader introduceras till fastare föda kan matvägran uppstå. En svårare variant av matvägran ger skäl till diagnosen Selektiv Ätovilja (SÄ) eller Avoidant Restrictive Food Intake Disorder (ARFID). Både vården och föräldrarna har en betydande roll i barnets behandling vid SÄ eller ARFID. LÄS MER