Sökning: "professionsteori Abbott"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden professionsteori Abbott.

  1. 1. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  2. 2. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare ser på skolbibliotekarier : Ett professionsteoretiskt perspektiv på lärares föreställningar om skolbibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Karl Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Teacher; school librarian; school library; profession; interprofessional collaboration; conceptions; Lärare; skolbibliotekarie; skolbibliotek; profession; interprofessionellt samarbete; föreställningar;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker vilka föreställningar som lärare har gällande skolbibliotekarier. Dessutom undersöks omdessa föreställningar avslöjar skillnader i lärares syn på lärarprofessionen respektive skolbibliotekarieprofessionen och hurföreställningarna påverkar jurisdiktionen gällande elevers lärande inom skolverksamhet. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Friberg; Marie Malmström; [2020-03-04]
    Nyckelord :specialpedagog; speciallärare; examensordning; professionsteori; jurisdiktion; inkludering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In retrospect the field of special needs education (SNE) reveals a certain vagueness whether both categories are entitled and at times there has been only one education and one profession instead of two. At present there are two, but this study indicates that opinions on the working field differ when it comes to the interpretation of the professions. LÄS MER

  5. 5. Vem ansvarar för matematiken? : en studie om arbetsuppgifter och samarbete gällande elever i matematiska svårigheter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Johansson; Markus Anhage; [2020]
    Nyckelord :Cooperation; mathematical difficulties; special education teacher; special educator; task assignment; Arbetsuppgifter; matematiksvårigheter; samarbete; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Det saknas forskning kring hur samarbetet mellan speciallärare och specialpedagoger kan se ut i matematik när båda professionerna samtidigt finns på en skola. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar arbetsuppgifterna för, samt samarbetet mellan, speciallärare och specialpedagog på en skola där båda professionerna är representerade. LÄS MER