Sökning: "professionsteori och skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden professionsteori och skolan.

  1. 1. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  2. 2. När pedagoger har tid att tala systematiskt kvalitetsarbete blir det kvalité

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Pernilla Borg; Rebecca Milesa; [2023-10-24]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; fritidshem; lärare i fritidshem; kvalitet; läroplan;

    Sammanfattning : Systematiskt kvalitetsarbete är en obligatorisk och lagstadgad arbetsuppgift som alla verksamma inom skolan ska bedriva i samarbete med huvudman. I denna studie undersöker vi därför hur pedagoger talar om det systematiska kvalitetsarbetet och hur de också arbetar med det centrala innehållet i läroplanens fjärde kapitel för fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. "Vi måste våga lyfta på locket" : Skolkuratorers arbete med hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Andréa Lagerborg; Jasmina Muslija; [2023]
    Nyckelord :Honor; honor-related violence and oppression; segregation; school counselor; school social work; children; youth; Heder; hedersrelaterat våld och förtryck; segregation; skolkurator; skolsocialt arbete; barn; unga;

    Sammanfattning : Honor-related violence and oppression is a societal problem that needs to be addressed. Previous research has primarily been focused on defining honor as a term, which has contributed to the schools’ important role in working with honor-related issues being neglected. LÄS MER

  4. 4. ”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hannes Jansson; Mattias Gustafsson; [2022-06-10]
    Nyckelord :skolkurator; skolsocialt arbete; disciplinära åtgärder; professionsteori; rollteori;

    Sammanfattning : Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. LÄS MER

  5. 5. Hur några speciallärare i matematik upplever sitt uppdrag och matematiklärares förväntningar på speciallärare i matematik.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Stridsman; Amela Osmancevic; [2022]
    Nyckelord :matematik; perspektiv; profession; speciallärare; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för hur några speciallärare i matematik upplevde sitt uppdrag och några matematiklärares förväntningar på speciallärare i matematik. Studien hade en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer av speciallärare i matematik och matematiklärare på grundskolan. LÄS MER