Sökning: "programmering skola"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden programmering skola.

  1. 1. Programmering inom teknikundervisningen : En studie som fokuserar på vilka möjligheter och utmaningar det finns inomprogrammering i åk 4-7 för tekniklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Bergström; [2022]
    Nyckelord :teknik; programmering; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få kunskap om vilka möjligheter och utmaningar som tekniklärare i årskurs 4 – 7 beskriver när de ska undervisa om programmering. Denna studie fokuserade på undervisning som bidrar till elevers förståelse för användningsområdena inom programmering och betydelsen i vårt teknikintensiva samhälle samt elevernas förståelse för att vissa föremål i vår vardag och vårt samhälle är programmerade för att fungera. LÄS MER

  2. 2. - De handlar om att vi i Sverige släpar efter teknikmässigt… : En kvalitativ studie om lärares syn på programmering i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Njomza Stojkaj Hyseni; [2021]
    Nyckelord :gymnasielärare; programmering; gymnasiet; digitalisering; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärarens uppfattning om programmering i gymnasiet med fokus på vilka fördelar eleverna har av programmering. För att finna svar på syftet kommer följande frågeställningar att användas till arbetet. LÄS MER

  3. 3. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Fe Lundberg; [2021]
    Nyckelord :digitaliseringsstrategin; digitala verktyg; programmering och TPACK;

    Sammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Införandeav programmering i grundskolan : - ett multiintressentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Camilla Hoff; [2019]
    Nyckelord :programming; digitization; ICT in education; competence development; high school; elementary school; programmering; digitalisering; IKT i undervisning; kompetensutveckling; högstadium; grundskola;

    Sammanfattning : As the world changes, the European Parliament   and the Swedish Government have decided to digitize the school system. The   implementation of digitalization in the Swedish school system is supposed to   take place in a short period of time. LÄS MER

  5. 5. Är roboten den nya assistenten i skolundervisningen? : En studie som fokuserar på roboten i årskurs F-3 och hur den har blivit allt mer omdiskuterad i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Sarajlic; [2019]
    Nyckelord :Robot lärare; Undervisning; Grundskola; Intervju; Lärare; Teknik; Naturvetenskap; Robot; F-3; Skola; No och Programmering;

    Sammanfattning : Skolverket har under år 2017 uppdaterat läroplanen där de har lyft fram ämnet teknik allt mer i undervisningen, och eleverna introduceras allt mer till teknik i grundskolan F-3. Den här studien kommer att fokusera på roboten och vad den innebär som framtidens hjälpmedel i undervisningen. LÄS MER