Sökning: "projekt förskolan tid"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden projekt förskolan tid.

  1. 1. Segregation och kulturarv : ett kombinerat uppsats- och designarbete om hur segregation kan motverkas i kulturmiljöområden

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Tobias Wennergrund; [2021]
    Nyckelord :Kulturmiljö; kulturarv; segregation; Ralph Erskine; Nya bruket; Sandviken; urban akupunktur;

    Sammanfattning : Segregation och social exkludering har på senare tid ökat allt mer i Sverige, både i storstäderna och i de mindre kommunerna. För att motverka detta har stor del av segregationsforskningen fokuserat på att bryta homogena boendeformer i segregerade stadsdelar genom exempelvis kompletterande ny bebyggelse eller förändrade upplåtelseformer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares föreställningar om bildarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Josefin Johansson; Catrin Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; bildarbete; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. LÄS MER

  3. 3. "Alla sinnen, att man är kreativ med hela kroppen" : en forskningsstudie om lärares tankar kring användandet av estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Camilla Karlsson Nygren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics teaching; aesthetic expressions; primary school; teachers; Matematikundervisning; estetiska uttrycksformer; lågstadiet; lärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att elever ska kunna tillämpa sig kunskaperna i matematikundervisningen djupare krävs det att de får lära sig det teoretiska genom praktiska och kreativa övningar. Det krävs enligt forskningen även att elever får diskutera matematik med varandra och att de har lärare och pedagoger som är väl utbildade tillika bekväma med att undervisa traditionell undervisning kombinerat med estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  4. 4. Att skapa en grön förskolegård : hur kan vegetation främjas genom processen från gestaltning till etablering?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Josefin Wernestad; [2018]
    Nyckelord :förskolegård; utemiljö; vegetation; process; barn; utemiljö; lek; platsstudie; gröna gårdar;

    Sammanfattning : Det här arbetet har velat undersöka hur vi som praktiserande landskapsarkitekter kan främja god och lekbar vegetation vid byggandet av nya förskolegårdar idag. Målet med arbetet har varit att öka förståelsen för de förutsättningar och processer som förekommer i främst gestaltning- och anläggningsfasen av förskolegårdar, med fokus på vegetationen, exemplifierat av två genomförda projekt. LÄS MER

  5. 5. Förskolegården, ett pågående projekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Kristiansson; Ellinor Andersson; [2017]
    Nyckelord :Förskolegård; lek; lärande; utformning; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att inspirera förskolor till att arbeta med utformningen av utemiljön på förskolegården. Vidare syftar studien till att väcka intresse hos pedagoger för utemiljöns betydelse för barns utveckling, lek och lärande.Vi har genomfört en fallstudie, där en specifik förskola har undersökts. LÄS MER