Sökning: "prosodic abilities"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden prosodic abilities.

  1. 1. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  2. 2. Utprövning och prosodisk analys av ord- och nonordsrepetition på en grupp barn med typisk utveckling

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Petra Martikainen; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :children; language acquisition; prosody; phonology; non-word; word; barn; typisk språkutveckling; prosodi; fonologi; nonord; ord;

    Sammanfattning : Previous research has confirmed that the ability to repeat non-words has a close connection to a child’s language acquisition (Adams & Gathercole, 2000; Gray, 2003; Sahlén, Reuterskiöld-Wagner, Nettelbladt & Radeborg, 1999). It is also known that a repetition task is aided if the word is well known to the child (Roy & Chiat, 2004; Sahlén, m. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av kognitiva färdigheter och läsförmåga hos barn med mild och måttlig hörselnedsättning i ett ettårsperspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Madeleine Andersson; Ann Carlsson; [2009]
    Nyckelord :hearing; children and hearing impairment; working memory; phonology; processing capacity; reading ability; prosody; hörsel; barn med hörselnedsättning; arbetsminne; fonologi; processandekapacitet; läsförmåga; prosodi;

    Sammanfattning : The capacity to process and to remember information is a basic condition for language ability and for coming reading ability. Reading ability is strongly connected to phonological awareness, receptive vocabulary knowledge and working memory capacity. LÄS MER

  4. 4. Prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska förskolebarn med cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lovisa Elm; Linda Heedman; [2009]
    Nyckelord :Cochlear Implants; prosody; phonological working memory; hearing; development; phonological abilities; hearing impairment; Cochleaimplantat; prosodi; fonologiskt arbetsminne; hörsel; utveckling; fonologisk förmåga; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett hörselhjälpmedel som kan ge barn med grav hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att höra och utveckla talat språk. Svenska grundskolebarn med CI har tidigare visats ha en något nedsatt prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne även om stora individuella variationer förekommer. LÄS MER

  5. 5. Konstruktion och utprövning av datorbaserat test för intonation och rytm : Icke-språklig Testning Av Prosodi - ITAP

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lisa Frisell; Cecilia Olsson; [2009]
    Nyckelord :Children with typical language development; prosody; musical ability; non-linguistic test; Barn med typisk språkutveckling; prosodi; musikalisk förmåga; icke-språkligt test;

    Sammanfattning : Generally prosody is described as the rhythmic, dynamic and melodic features of language. Prosody is further often described as suprasegmental, since its properties go beyond vowels and consonants, which are segmental characteristics of language. A relationship between prosody and music has been noticed and described for several decades. LÄS MER