Sökning: "prosodisk förmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden prosodisk förmåga.
1. Prosodi hos skolbarn med autismspektrumtillstånd
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Personer med autismspektrumtillstånd (AST) beskrivs ofta uppvisa en avvikande prosodi, något som riskerar utgöra ett betydande socialt och kommunikativt hinder. Expressiv prosodisk förmåga har inte undersökts utförligt på svensktalande barn med AST, men internationell forskning har med instrumentella mätmetoder funnit atypiska mönster i flera av prosodins akustiska dimensioner. LÄS MER
2. Utveckling av prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska barn med cochleaimplantat : En två-års uppföljning
Magister-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett elektroniskt hjälpmedel som hjälper barn som föds döva eller med grav hörselnedsättning till förmåga att höra och därmed uppfatta talat språk och att utveckla eget tal. Tidigare studier har visat att barn med CI uppvisar en något nedsatt prosodisk förmåga och begränsat fonologiskt arbetsminne varför dessa aspekter var intressanta att undersöka utifrån ett utvecklingsperspektiv. LÄS MER
3. Perception och produktion av intonation och rytm hos barn med flerspråkig bakgrund : Testning med ITAP
Kandidat-uppsats, LogopediSammanfattning : Prosodi varierar mellan olika språk och innefattar det talade språkets rytm, melodi och dynamik. Flerspråkighet blir allt vanligare i det svenska samhället, vilket gör det viktigt att studera flerspråkighet ur ett logopediskt perspektiv. LÄS MER
4. Bedömning av prosodisk förmåga hos vuxna med förvärvad hjärnskada.
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Prosody is the melody and rhythm of speech and language. Prosodic ability is of great importance for communication, and has been shown to be affected in adults with acquired brain injury. Studies have shown that Swedish children with specific language impairment have prosodic difficulties to a greater extent than e.g. LÄS MER
5. Utveckling av kognitiva färdigheter och läsförmåga hos barn med mild och måttlig hörselnedsättning i ett ettårsperspektiv
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : The capacity to process and to remember information is a basic condition for language ability and for coming reading ability. Reading ability is strongly connected to phonological awareness, receptive vocabulary knowledge and working memory capacity. LÄS MER