Sökning: "psykosocial arbetsmiljö i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden psykosocial arbetsmiljö i förskolan.
1. Vikariers påverkan på förskollärares psykosociala arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse i förskollärares upplevelse av deras psykosociala arbetsmiljö i samband med ett omfattande behov av vikarieanvändning. Frågeställningarna lyder: Hur påverkar vikarier förskollärares psykosociala arbetsmiljö? Hur upplever förskollärarna rektorernas stöd, kopplat till vikariers påverkan? Hur har coronapandemin påverkat nyttjandet av vikarier och förskollärares psykosociala arbetsmiljö? Studien berör aspekter kring psykosocial arbetsmiljö, risker och stressorer kopplat till hälsa och ohälsa. LÄS MER
2. NYA UTMANINGAR INOM FÖRSKOLAN - En kvalitativ studie om barnskötarnas upplevelse av sina arbetsförhållanden innan och under pandemin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte med denna uppsats är att undersöka vilka effekter pandemin har på en förskoleverksamhet utifrån barnskötarnas egna upplevelser. För att på bästa sätt fånga upp fenomenet har fyra forskningsfrågor ställts i denna studie: -Hur upplevdes arbetsmiljö inom förskolan innan pandemin? -Hur har verksamheten implementerad Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt regionala rekommendationer gällande covid-19 på arbetsplatsen och hur barnskötare känner sig inför smittorisken? -Hur beskriver personalen deras arbete under pågående pandemi utifrån -de krav som ställs på dem, den kontroll de har över sina arbetsuppgifter samt det sociala stödet som de får? -Hur hanterar chefer arbetssituationen under pandemin? Studiens teoretiska referensram byggs på beskrivning av begrepp psykosocial arbetsmiljö, med hjälp av krav-kontroll-stödmodell analyseras barnskötarnas arbetsförhållande under den pågående pandemi samt vissa arbetsförhållanden förtydligas ytterligare med hjälp av maktperspektiv. LÄS MER
3. Psykosocial arbetsmiljö i förskolan - en studie med utgångspunkt i barnens vistelsetid
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Förskolepersonal är en yrkesgrupp som många gånger befinner sig i en ansträngd psykosocial arbetsmiljö. Hur uppfattar personalen sin arbetsmiljö och påverkas den av deras attityd till barns vistelsetid? 196 personer som arbetar i förskolan svarade på en enkät om olika dimensioner av den psykosociala arbetsmiljön tillsammans med frågor kring barns vistelsetid. LÄS MER
4. Förskola i kris : Pedagogers krishantering i förskolan under covid-19 pandemin
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka pedagogers uppfattning av krishanteringen i förskolan under covid-19 pandemin genom en analys av den psykosociala arbetsmiljön. Mätmetoden skapades av QPSNordic och diskuteras utifrån ett ramfaktorsteoretiskt perspektiv. LÄS MER
5. LESS IS MORE - en organisationsteoretisk studie om arbetstidsförkortning och friskvård i förskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utveckla kunskap om, och i så fall på vilket sätt försöket har påverkat förskolans verksamhet och personalens hälsa. Frågeställningar: Vilka hälsoeffekter hos personalen synliggörs i försöket? Hur påverkas förskolans verksamhet av försöket och hur kan detta förstås i ett kvalitéts- och skolutvecklingsperspektiv? Teori: Studien utgår från ett socialkonstruktivistiskt förhållningssätt samt ett nyinstitutionellt perspektiv på organisationer. LÄS MER