Sökning: "psykosocial i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden psykosocial i skolan.

  1. 1. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  2. 2. Hälsofrämjande arbete tillsammans med arbetsterapeuter : En kvalitativ studie om kompetens och insatser ioch för grund- och gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lorita Soltani; [2023]
    Nyckelord :arbetsmiljö; arbetsterapeut; folkhälsovetenskap; intervention; kompetens; skola; stödjande miljöer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien var avsedd att ge bidrag till kunskapsutvecklingen om ökat hälsofrämjande arbete för skolan. Syfte: Att undersöka vilka kompetenser och insatser arbetsterapeuter kan tillföra svenska skolan så att denna kan arbeta mer hälsofrämjande för barn och unga. LÄS MER

  3. 3. Digitalt verktyg för främjande av psykosocial elevhälsa : Co-design och prototypframställning med kuratorer av app för elevers egenskattning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Seleskog; [2023]
    Nyckelord :Co-design; elevhälsa; egenskattning; skattningsverktyg; psykosocial hälsa; digitala verktyg; prototyp;

    Sammanfattning : Skolan är en viktig miljö och lärandet påverkas till stor del av hälsan. En digitaliseringsmöjlighet för elevhälsan som har lyfts fram av uppsatsens uppdragsgivare Ineq Solutions är att ta fram ett digitalt verktyg som stöd vid elevers egenskattning av sin psykosociala situation. LÄS MER

  4. 4. Att balansera det digitala och det mänskliga : En kvalitativ studie om gymnasielärarespsykosociala arbetsmiljö och professionella identitet i relation till övergången till den digitala undervisningen under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Sörensen-Ringi; Antonia Wannerström; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; distance teaching; high school teachers; boundaryless work; psychosocial health; work environment; professional identity; demand-control-support model; covid-19; distansundervisning; gymnasielärare; gränslöst arbete; psykosocial hälsa; arbetsmiljö; professionell identitet; krav- kontroll- stödmodellen;

    Sammanfattning : High school teachers have a crucial role in shaping the next generation by educating and guiding adolescents on their way into adulthood. During the COVID-19 pandemic, which entailed a sudden shift to digital teaching, the work of high school teachers was affected. LÄS MER

  5. 5. RESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsa

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Jimenez; [2022-10-19]
    Nyckelord :Skola; elever; resiliens; förebyggande arbete; psykosocial ohälsa;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv betydelse av skolinsatser med att främja resiliens, och forskning påvisar en positiv effekt av dessa insatser för barn och ungas psykiska hälsa. LÄS MER