Sökning: "punktuella perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden punktuella perspektiv.
1. Bildämnet och problematiken ADHD : En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Bildämnet och problematiken ADHD En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD The art subject and the diagnosis ADHD A study about didactic strategies in the art subject with reference to high school students with the diagnosis ADHD Författare: Marlene Berglund - Nilsson Antal sidor: 28 sidor Studiens syfte är att undersöka bildlärares uppfattningar om didaktiska strategier i sin undervisning, som främjar lärandet hos gymnasieelever med problematiken ADHD. Studien utgår från ett hermeneutiskt perspektiv eftersom studiens syfte är att förstå, tolka och skapa ett meningsinnehåll. LÄS MER
2. Vi tar ett steg tillbaka, det gör ju inte oss någonting - En kvalitativ vinjettstudie om det viktiga i bemötandet på SiS-ungdomshem, grundat på beskrivningar av utbildad behandlingspersonal
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med hermeneutisk vetenskaplig utgångspunkt, var att utifrån utbildade behandlares beskrivningar av deras förhållningssätt belysa det som anses viktigt i bemötandet gentemot ungdomar på SiS samt vilka förutsättningar man som behandlare behöver därtill. Detta besvarades med hjälp av en vinjettstudie på åtta intervjuer. LÄS MER
3. Hinder och utmaningar i det förebyggande arbetet mot mobbning
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Föreliggande studie har undersökt lärares uppfattningar och erfarenheter av det förebyggande arbetet mot mobbning. Syftet med undersökningen är att försöka fördjupa förståelsen för lärares olika uppfattningar om det förebyggande arbetet mot mobbning, samt vilka formella villkor, hinder och ramar lärarna uppfattar att de har i detta arbete. LÄS MER
4. Lärares ledarskapshandlingar : En kvalitativ studie om hur lärares ledarskapshandlingar påverkar eleven i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om F-3 lärares upplevelser av derasledarskapshandlingar i klassrummet för att skapa ett gott klassrumsklimat. Metoden somanvänts är kvalitativ och de teoretiska perspektiven som hjälp oss att tolka vår empiri, är derelationella och punktuella perspektiven. LÄS MER
5. Att behandla för vad och vem : En kvalitativ studie om hur professionella konstruerar ADHD och missbruksproblematik i sitt arbete.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur professionella talar om ungdomar med ADHD-diagnos och missbruksproblematik i relation till bemötande. Studien har också som avsikt att ta reda på hur diagnosen ADHD tas i beaktande av professionella i behandlingsplaneringen. LÄS MER