Sökning: "pupil centred"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pupil centred.

  1. 1. Adaptable classroom lighting for pedagogical activities

    Master-uppsats, KTH/Stadsbyggnad

    Författare :Ellinor Bolt; [2021]
    Nyckelord :Pupil-centred lighting; adaptable lighting; dynamic lighting; illumination hierarchy; socio-spatiality;

    Sammanfattning : Classroom lighting has been installed in the same way since the 1960s, in straight lines offluorescent tubes, even if the teaching values have changed remarkably. There is a need for knowledge exchange that bridges lighting design theory and pedagogy and studies on how the current situation impacts education. LÄS MER

  2. 2. Konsten att bedöma kunskaper hos elever i grundsärskolan : En intervjustudie med lärare som tar emot nya elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Andersson; Ulrica Brogren; [2020]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; knowledge assessment; special education teachers; Curriculum ideologies; M. S. Schiro; grundsärskolan; intellektuell funktionsnedsättning; övergångar; kunskapsbedömning; speciallärare; undervisnings ideologier; M. S. Schiro;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur lärare i grundsärskolan ser på sitt bedömningsuppdrag isamband med att nya elever tas emot i verksamheten. I grundsärskolan undervisas elever som pågrund av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms ha förutsättningar att uppnågrundskolans kunskapskrav. LÄS MER

  3. 3. Bör vi flippa gitarrlektionen? En intervjustudie i flipped classrooms potential för gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Wictorin; [2018]
    Nyckelord :gitarrlärare; flipped classroom; läromedel; videor; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; guitar teacher; teaching materials; videos; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att titta på de potentiella för- och nackdelarna med att använda flipped classroom som metod i gitarrundervisning. Vidare så ämnar den identifiera ett antal riktlinjer för hur videomaterial skulle kunna utformas för den här typen av gitarrundervisning. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för ett bra hälsosamtal utifrån ungdomars perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Sandra Vinterljung; Sandra Eek; [2015]
    Nyckelord :pupil centred; health lifestyle tool; health dialogue; elevcentrering; hälsoverktyg; hälsosamtal;

    Sammanfattning : Hälsosamtal med elever i skolan är ett arbetssätt för att främja barns hälsa. Studiens syfte är att beskriva förutsättningar för ett bra hälsosamtal utifrån ungdomars perspektiv. LÄS MER

  5. 5. En läroplan för själen? : En studie av de svenska Waldorfskolornas läroplan och utbildningsfilosofi, i jämförelse med den nationella läroplanen, Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bergendal; [2011]
    Nyckelord :Curriculum; Waldorf education; Lpo 94; Rudolf Steiner; educationalphilosophy; anthroposophy; John Dewey; Lev S. Vygotsky; läroplan; waldorfpedagogik; Lpo 94; Rudolf Steiner; utbildningsfilosofi; antroposofi; John Dewey; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this essay is, firstly, to – through a text analysis – compare the curriculum of Waldorf education in Sweden (in the essay referred to as “WL”) to the Swedish national curriculum “Lpo 94”, to uncover possible differences and similarities between these documents, and, secondly, to present the roots and educational philosophies that these two curricula, respectively, are based upon. The purpose hereby is to be able to trace, describe and explain the differences between the pedagogical practices of Waldorf education and that of conventional Swedish schools. LÄS MER