Sökning: "rätten att bli bortglömd"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden rätten att bli bortglömd.

  1. 1. BACKUPS OCH RÄTTEN ATT BLI BORTGLÖMD – HAR DET FUNGERAT? : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Tom Kagerin; [2021]
    Nyckelord :GDPR; the right to be forgotten; backups; PuL; article 17; retention; GDPR; rätten att bli bortglömd; säkerhetskopior; PuL; artikel 17; retention;

    Sammanfattning : GDPR och dess intåg på den europeiska marknaden år 2018 var ett stort ämne för diskussion för företag som i någon mån hanterar personuppgifter. När privatpersoner nu har tillgång till mer makt i frågan så ställer det krav på företag att uppfylla dem. Ett tydligt exempel på detta är rätten att bli bortglömd. LÄS MER

  2. 2. Machine Unlearning and hyperparameters optimization in Gaussian Process regression

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Matthis Manthe; [2021]
    Nyckelord :GDPR; Machine Unlearning; Data removal; Gaussian Process Regression; Product-of-Experts.; RGPD; Désapprentissage; Suppression de données; Gaussian Process regression; Product-of-Experts.; DSF; avlärningen; dataraderingen; Gaussian Process regression; Produkt-av-experter.;

    Sammanfattning : The establishment of the General Data Protection Regulation (GDPR) in Europe in 2018, including the "Right to be Forgotten" poses important questions about the necessity of efficient data deletion techniques for trained Machine Learning models to completely enforce this right, since retraining from scratch such models whenever a data point must be deleted seems impractical. We tackle such a problem for Gaussian Process Regression and define in this paper an efficient exact unlearning technique for Gaussian Process Regression which completely include the optimization of the hyperparameters of the kernel function. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar med rätten att bli bortglömd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Evelina Strauss; Rebecca Gojkovic; [2020]
    Nyckelord :Utmaningar; rätten att bli bortglömd; systemutveckling; GDPR; Law and Political Science; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att beskriva utmaningar som rätten att bli bortglömd för med sig i en systemutvecklingsprocess. Rätten att bli bortglömd är en av artiklarna i GDPR som tillsammans syftar till att skapa en likvärdig standard för skyddet av personuppgifter inom Europa. LÄS MER

  4. 4. Forget me not? - An exploration of the recent developments in case-law on the right to be forgotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Andersson; [2019]
    Nyckelord :The right to be forgotten; EU law; Data Protection; the GDPR; The founding principles of EU law; Access to information; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis has examined the right to be forgotten; the right to have personal data erased from the search index of a search engine operator so that it is not displayed following a search on the basis of a data subject’s name. The right is fairly new, as it was first established in Case C-131/12 Google Spain on 13 May 2014 and was subsequently codified in Article 17 and 21 of the General Data Protection Regulation (GDPR) in 2016. LÄS MER

  5. 5. CRM-system i en era av GDPR

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Moa Nissar; Fanny Nyberg; [2018]
    Nyckelord :CRM; CRM-system; GDPR; Privacy by Design; PbD; datautvinning; personuppgifter; samtycke; dataportabilitet; rätten att bli bortglömd; radering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats presenteras, genom en kvalitativ intervjustudie, de förändringar och utmaningar som företag och dess CRM-system står inför i och med den nya EU-regleringen GDPR, som träder i kraft 25 maj 2018. I studien utförs intervjuer med fem företag som är uppdelade i två urvalsgrupper; (1) leverantörer av CRM-system och (2) användare av CRM-system. LÄS MER