Sökning: "rättvis bedömning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden rättvis bedömning i skolan.

  1. 1. Improved Energy Benchmarking of Supermarkets Buildings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sahar Shaghiasl; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Amongst commercial spaces, supermarkets are the most energy intensive building and the presence of these building is expected to rise. Therefore, the study of energy efficiency and the impact of supermarket on environment is the important areas which needs a lot of research. LÄS MER

  2. 2. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lindblom; Camilla Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Elever med dyslexi i provsituation; logoped; Skolans profession; Anpassningar; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER

  3. 3. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  4. 4. Hur kan digitala verktyg användas för att förbättra idrottslektioner?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwah Hamamchi; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; idrott och hälsa; IT i skolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur, var och vilka digitala verktyg som används för att förbättra idrottslektioner. Vilka stationer digitala verktyg används vid och vilken inverkan de har, antingen positiv eller negativ, är också av intresse. LÄS MER

  5. 5. Selektering och urvalsprocessen inom elitidrott, hur upplevs den i praktiken av elever/spelare : en kvalitativ studie inom fotboll och ishockey

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :David Dottemar; Johan Ek Johansson; [2022]
    Nyckelord :Selection; Selection football; Selection ice hockey; PG Fahlstrom; Elite investment; Selektering och urval; Selektering fotboll; Selektering ishockey; PG Fahlström; Urval; Elitsatsning; Selektering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att utforska hur elever/spelare resonerar kring sina upplevelser om urval och selekteringsprocessen inom NIU-gymnasium samt elitidrott (fotboll och ishockey) på manliga ungdomssidan från 16 år och uppåt. Syftet är vidare att belysa vilka egenskaper elever/spelare upplever är viktigast vid uttagningsprocessen. LÄS MER