Sökning: "rörelse och motorisk utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden rörelse och motorisk utveckling.
1. Fysisk aktivitet i förskolans utomhusmiljö : Förskollärares beskrivningar om hinder och möjligheter för fysisk aktivitet i utomhus- och närmiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie är skriven i syfte att bidra med kunskap om vilka yttre och inre ramfaktorer som råder och påverkar förskollärares undervisning i rörelse och fysisk aktivitet i förskolans utomhusmiljö samt närmiljö. Vi strävar efter att ta reda på förskollärares beskrivningar och förhållningssätt kring detta område. LÄS MER
2. Viktigt och borde prioriteras mer! : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver rörelseglädje i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I dagens samhälle rör barn på sig för lite av vad som rekommenderas av Världshälsoorganisationen (2023). Folkhälsomyndigheten (2023) redogör att förskolan är en av de aktörer som kan vara en del av att vända denna negativa utveckling med bland annat fysisk aktivitet. LÄS MER
3. Förskolans utemiljö : Fysisk aktivitet och rörelseglädje för ett hälsosamt liv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan, vad den betyder för hälsa och välmående där rörelseglädjen och utemiljön har en framträdande roll. Människor i dagens samhälle blir alltmer stillasittande, vilket ger ohälsosamma effekter på människan. LÄS MER
4. Fysioterapeutens roll inom elevhälsan: Upplevelser av att påverka rörelsebeteende hos barn i skolför ålder.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet har ett flertal goda hälsoeffekter samt positiv inverkan på, kognition, prestation i skolan och motorisk utveckling. I dagens Sverige rör sig barn och ungdomar allt mindre och få uppnår rekommendationerna för fysisk aktivitetsnivå. LÄS MER
5. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER