Sökning: "reading development schedule"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden reading development schedule.

  1. 1. “OM DU VILL UPPLEVA ÄKTA KÄRLEK & FÅ DITT HJÄRTA KROSSAT” - En tematisk innehållsanalys av den svenska BookTok-gemenskapen på det sociala mediet TikTok

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Lindquist; Alva Lundmark; Tuva Rosén; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; TikTok; BookTok; Bokgemenskap; Läsaridentitet; Bokläsning; Performativity Theory; Social Worlds;

    Sammanfattning : Executive summary Today Swedish youth are increasingly spending more time on social media meanwhile the degree of book reading is decreasing. This development has led to negative consequences like inferior performance amongst Swedish students. LÄS MER

  2. 2. Språksvårigheter i förskolan : Hur kan språksvårigheter upptäckas och stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Hjerpe; [2019]
    Nyckelord :Preschool children; preschool teachers; language development methods; language problems.; Förskolebarn; Förskollärare; Metoder för språkutveckling; Språksvårigheter.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine whether and how the children who have difficulties with the language receive the help they need from the preschool teachers in order to improve their language development. Interview of semi-structured model with five preschool teachers at different kindergartens in the same municipality was conducted, where the pedagogues experiences were requested which methods/routines they work with to detect if children have language problems and what methods/ tools they use to help and stimulate language development, and how they have worked with that has given the best language enhancement in children with language difficulties. LÄS MER

  3. 3. Muntlig språkutveckling i klassrummet : Lärares uppfattningar och deras praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Ruuth; [2017]
    Nyckelord :Support; zone of proximal development; oral language development; Stöttning; proximal utvecklingszon; muntlighet språkutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the opportunities for oral language development that teachers offer pupils during lessons in Swedish in grade 3. The following questions guided the study: how do teachers perceive that they offer the pupils opportunities for oral language development in their teaching and what possibilities for oral language development do teachers offer pupils? The methods used to answer the questions are interview and observation of two teachers in two different classrooms. LÄS MER

  4. 4. Eleverna kan för att de tror att de kan : En studie om sambandet mellan 50 barns självförtroende och prestation i läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Ünsal; [2015]
    Nyckelord :Self-confidence; achievements; reading; LUS A read and development schedule ; Självförtroende; prestationer; läsning; LUS läsutvecklingsscheman ;

    Sammanfattning : Studenternas kan eftersom de tror att de kan. - En studie om sambandet mellan 50 barns självförtroende och resultat i läsning. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Hedlund; [2013]
    Nyckelord :literacy; books; language development; literature; böcker; litteratur; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningHedlund, Marie & Lundblad, Mika (2013). Skönlitteratur i förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt till böcker och hur de används. Lärarutbildningen, Malmö högskola.Vikten av språklig medvetenhet hos barn redan vid tidig ålder har varit en genomgående och ytterst intressant och aktuell fråga. LÄS MER