Sökning: "reading out loud"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden reading out loud.

  1. 1. Högläsning i förskolan -en kvalitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan och varför de läser för barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Al-bazaz; Sara Jansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; förskolan; barn; frågor; read out-loud; storybook reading; sociokulturellt perspektiv; scaffolding och appropriering;

    Sammanfattning : Högläsning i förskolan är viktig ur många olika aspekter för barns utveckling. Trots det har den kunskapen om hur viktig högläsningen är, inte nåtts fram i alla familjer och dessa barn riskerar att hamna efter i framtida skolgång. Därför blir det ännu viktigare att de får vara med på högläsning i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i klassrummet-varför då? : En kvalitativ studie kring lärares arbete med högläsning i årskurs 1-9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Linderbrandt; Linda Sjöland; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Varför fungerar högläsning för hund som läsfrämjande metod?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Rubin; [2022]
    Nyckelord :Reading dog; Läshund; bokhund; bibliotekshund; läsfrämjande; Maslow;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate why reading out loud to a reading dog works as a reading promotion action. The focus lies at children from pre-school to middle school in Sweden. The theory that is used is Maslows A theory of human motivation. It is especially the three last steps that are used; love, esteem and self-actualization. LÄS MER

  4. 4. Strategien beim Erlernen neuer Wörter im Fach Deutsch : Ein Vergleich zwischen SchülerInnen der neunten Klasse sowie Kurs 4 im Gymnasium

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Meike Krüger; [2021]
    Nyckelord :German as a foreign language; 9th grade; learning strategies; questionnaire; upper secondary school; vocabulary learning; Deutsch als Fremdsprache; 9. Klasse; Lernstrategien; Kurs 4 Gymnasium; Umfrage; Vokabellernen;

    Sammanfattning : This essay is about vocabulary learning strategies in German as a foreign language among students in two primary schools and one upper secondary school in the south of Sweden. The students in the primary schools were in the 9 th grade (15-year-olds) and the other ones in a more advanced language course (17-year-olds). LÄS MER

  5. 5. Högläsning – nyckeln till ett läsintresse för skönlitterära texter? : En intervjustudie om lärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Vacchi; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; läsintresse; motivation; lärarperspektiv; reading out loud; reading aloud; grundskola F–3;

    Sammanfattning : Tidigare forskning beskriver att högläsning främjar ett läsintresse. Samtidigt visarPISA-resultat att läsintresset hos elever minskar. Utifrån den inspektionen väcktes ennyfikenhet i mig att undersöka hur lärare arbetar med högläsning kombinerat med att främjaett läsintresse. LÄS MER