Sökning: "reading strategies – decoding"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden reading strategies – decoding.

  1. 1. Reading Between Words and Lines: Decoding Economic Narratives from Governmental Rhetorical Landscape of Saudi Public Investment Fund In Context of Saudi Vision 2030

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för Mellanösternstudier

    Författare :Munshi Zubaer Haque; [2024]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : This research study aims to study the press releases that had been published by the Saudi Public Investment Fund for the time period, beginning in April 2016 and ending in November 20231. This research intends to understand the potential framing strategies that had been used in the official press releases of the Saudi Public Investment Fund in its communication strategy in the broader context of Saudi Vision 2030. LÄS MER

  2. 2. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 3. Kognitiva och praktiska strategier för en ökad läsförståelse : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nicole Tapper; Maria Andersson; Isabelle Angel; [2023]
    Nyckelord :reading comprehension; decoding; strategies; teaching methods; läsförståelse; avkodning; strategier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This literature review was conducted to identify strategies that lead to increased reading comprehension by addressing the research question “What cognitive and practical strategies are presented in research to increase students' reading comprehension in elementary school?”.Reading comprehension is crucial for students in school as well as for people in general. LÄS MER

  4. 4. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Karmefors; Thea Aronsson; Erica Pantzar; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; klassrumsmiljö; strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER

  5. 5. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Wixtröm; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading aloud; text talk; equitable teaching.; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning; textsamtal; likvärdig undervisning.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER