Sökning: "red bull marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden red bull marknadsföring.

  1. 1. Red Bull, mer än bara ett varumärke : En kvantitativ enkätstudie av konsumenters inställningar till varumärket Red Bull

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martin Bråtman; Linus Grötting; [2022]
    Nyckelord :Red Bull; marknadsföring; varumärkesarbete; influencers.;

    Sammanfattning : Den österrikiske entreprenören Dietrich Mateschitz grundade 1983 Red Bull tillsammans med thailändska investeraren Chaleo Yoovidhya. 38 år senare sålde Red Bull uppskattningsvis 9,8 miljarder burkar årligen. LÄS MER

  2. 2. Standardisering eller anpassning inom idrottsmarknadsföring : En observationsstudie kring vad som kommer till uttryck i reklamfilmer bland idrottsrelaterade bolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Robin Johansson; Kasper Dahlstrand; [2021]
    Nyckelord :Kulturell anpassning; Standardisering; Marknadsföring; Glokalisering; Nike; Under Armour; Red Bull;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och belysa faktorerna som kommer till uttryck i reklamfilmer, utifrån Hofstedes nationskulturella perspektiv. Detta genom att granska tre olika idrottsrelaterade bolag utifrån tre olika marknader. En kvalitativ metod tillämpades genom att observera tolv reklamkampanjer, fördelat på fyra per bolag. LÄS MER

  3. 3. Rekvisiten ”känd”, ”särpräglad" och ”förväxlingsbar” vid vilseledande efterbildning enligt 14 § marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Carolin Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :känd; vilseledande efterbildning; särprägel; vilseledande marknadsföring; handelsrätt; marknadsdomstolen; red bull; marknadsföringslagen; marknadsrätt; immaterialrätt; otillbörlig marknadsföring; förväxlingsrisk; Business and Economics;

    Sammanfattning : 2010 visade sig bli de vilseledande efterbildningarnas år, då inte mindre än sju domar hade detta tema som sitt huvudsakliga ledmotiv. Därför anser jag att detta förtjänar att belysas närmare. LÄS MER

  4. 4. Ger Red Bull dig vingar? - Faktorer som påverkar barns konsumtion av energidryck

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson; Linda Hallstensson; [2011-02-17]
    Nyckelord :energidryck; konsumtionsmönster; ungdomar; biverkningar; marknadsföring;

    Sammanfattning : Försäljningen av energidryck såsom Red Bull, Monster och Burn har under 2000-talet ökat och marknadsföringen från energidrycksföretagen är ofta intensiv och inriktas mot unga individer, för att locka dem att köpa deras produkt. Drycken innehåller höga halter av koffein, taurin, glukoronolakton och tenderar ofta att innehålla fler kalorier än vanlig läsk. LÄS MER

  5. 5. Vad gör ett varumärke som Red Bull unikt för konsumenten?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Eidvall; Rikard Arodén; [2011]
    Nyckelord :Unicitet; prispremium; Red Bull;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar utreda vad det är som gör att Red Bulls konsumenter uppfattar Red Bull som unikt i jämförelse med andra energidrycker. Red Bull är idag marknadsledande i Sverige inom energidryckesmarknaden. De har en marknadsandel på 31 procent samtidigt som de har ett pris-premium på sina produkter. LÄS MER