Sökning: "reflective dialogue"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden reflective dialogue.

  1. 1. Narrativitet i Joe Hisaishis musik i Studio Ghibli filmerna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Kristina Kiviniemi; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; narrativitet; filmanalys; Joe Hisaishi; anime; Studio Ghibli; Hayao Miyazaki; ledmotiv; musikaliska koder.;

    Sammanfattning : This study examines the relationship between music and image in two of Hayao Miyazaki's films. Based on literature studies on film music and narrativity, together with an analysis of how the music is used in the films Howl's Moving Castle and Kiki's Delivery Service, the study shows how the music affects the narrative. LÄS MER

  2. 2. ”Det skedde en förändring som faktiskt blev en del av mig”: Patientperspektiv på den terapeutiska förändringsprocessen vid PFPP hos patienter med personlighetssyndrom, kluster C

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nicolas Dahlberg; Rebecca Wollert Ehlers; [2023]
    Nyckelord :Panic-focused psychodynamic therapy; personlighetssyndrom; paniksyndrom; terapeutisk förändring; personality disorder; panic-disorder; therapeutic change; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förändringsprocessen upplevs vid panikfokuserad psykodynamisk korttidsterapi vid komorbid personlighetssyndrom, kluster C. Studiens urval bestod av 16 deltagare från forskningsprojektet POSE som uppfyllde kriterier för personlighetssyndrom, kluster C. LÄS MER

  3. 3. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  4. 4. Designing an Assistive Technology for Self-reflection for Students Suffering from ADHD at Malmö University

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vandana Ravishankar; [2022]
    Nyckelord :Assitive technology; ADHD; Personal Informatics; Interactive AI; Dialogue Partner; Relationship Development; Relational design; co design; Double Diamond;

    Sammanfattning : Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), is a behaviour disorder, usually first diagnosed in childhood, that is characterized by inattention, impulsivity, and hyperactivity. ADHD is often associated with co-morbid disorders like bipolar disorder, anxiety, depression, and substance abuse. LÄS MER

  5. 5. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER