Sökning: "reflexiv identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden reflexiv identitet.

  1. 1. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  2. 2. “Varför ser inte jag ut som hon? Varför är inte mitt hår så där fint hela tiden?” : En kvalitativ undersökning om hur unga kvinnors självbild påverkas av det sociala mediet Instagram.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ebba Palmlöf; Alice Sangwill; [2022]
    Nyckelord :Instagram; kvalitativa forskningsintervjuer; självbild; mående; tillvaro; utseende; ständigt jämförande; frontstage; reflexiv identitet;

    Sammanfattning : This study has examined how young women aged 20-30 experience that their self-image is affected by the social media Instagram. Through a qualitative interview study, six women have been analyzed based on how they perceive that their well-being and how their views on their own appearance and existence are affected when they consume and produce content on Instagram. LÄS MER

  3. 3. Konsumerar vi kärleksförbindelser som vi konsumerar trendvaror? : En kvalitativ studie om relationen mellan individers konsumtionsbeteende och huruvida de väljer att upprätthålla eller avsluta kärleksförbindelser.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amelia Enarsson; [2022]
    Nyckelord :Consuming society; Consumer behavior; Social relations; Liaisons; Identity; Konsumtionssamhälle; Konsumtionsbeteende; Sociala relationer; Kärleksförbindelser; Identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I ett föränderligt samhälle där traditionella strukturer övergått till moderna har såväl samhället som dess invånare reformerats. Sociala relationer har blivit lika reflexiva som samhället de verkar i och växlar i en takt som gör dess innehåll likgiltigt och vidare utbytbart. LÄS MER

  4. 4. Från ord till handling : När Försvarsmaktens värdegrund möter praktiken

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :John Gustav Carlström; [2021]
    Nyckelord :värdegrund; organisationskultur; krigföringsförmåga; tematisk analys; värnpliktsutbildning.;

    Sammanfattning : Värdegrund utgör en del av de moraliska faktorerna som tillsammans med fysiska- och konceptuella faktorer bildar den samlade krigföringsförmågan. Värdegrundens bidrag till krigföringsförmågan är mångfasetterad. LÄS MER

  5. 5. Niondeklassares blivande : En förståelsemodell för normkritiskt inspirerad svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Lindgren Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; postperspectivs; Swedish teaching; discourse analysis; second school pupils; Normkritiskt pedagogik; normkritiskt inspirerad undervisning; svenskämnet; högstadieelever; postperspektiv; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra till förståelsen för hur svensklärare på högstadienivå kan planera, anpassa och analysera sin normkritiskt inspirerade undervisning. En förståelsemodell, med elevernas blivande som kärna, presenteras som sammanfattningen av forskningen och teorierna om normkritiskt inspirerad undervisning grundad i postperspektiven. LÄS MER