Sökning: "reggio emilia inomhusmiljön"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden reggio emilia inomhusmiljön.

  1. 1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Förskolans alla rum : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner kring den fysiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Johansson; Nicole Alsén; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; fysisk miljö; förskola och lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka konstruktioner förskollärare berättar om kring den fysiska inomhusmiljön samt om utformningen har en betydelse för barnen. För att besvara syftet är frågeställningarna: Hur berättar förskollärare om den fysiska inomhusmiljöns betydelse? och Hur berättar förskollärarna om sin profession i relation till förskolans fysiska inomhusmiljö? Reggio Emilia filosofin och det sociokulturella perspektivet är studiens teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan och dess betydelse : Med utgångspunkt i Reggio Emilia pedagogiken

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elinore Einarsson; Sara Ludvigsson; [2021]
    Nyckelord :Material; Pedagogical indoor environment; Reggio Emilia; Sociocultural perspective; Material; Pedagogiska inomhusmiljön; Reggio Emilia; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur förskollärare, barnskötare och övrig personalser på den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de tänker att deskulle vilja och strävar efter att forma inomhusmiljön. Studien utgår från ettsociokulturellt perspektiv, där kvalitativa intervjuer har genomförts med förskolepersonal för att få reda på deras tolkningar av den pedagogiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på barns inflytande i inomhusmiljön : En studie om hur pedagoger belyser arbetet med barns inflytande i inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnea Svensson; [2018]
    Nyckelord :Preschool; influence; indoor environment; children s perspective and child perspective; Förskola; inflytande; inomhusmiljö; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att belysa hur pedagogerna beskriver deras arbete med barns inflytande i inomhusmiljön på förskolan.  1.   Hur involveras barnen i arbetet med inomhusmiljön?  2.   Hur synliggör pedagogerna barnens inflytande i inomhusmiljön?  3. LÄS MER