Sökning: "reklam emotional"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden reklam emotional.

  1. 1. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER

  2. 2. "95 procent av all reklam är skit" : En kvalitativ intervjustudie om emotionell reklam och tittarens engagemang

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ekenberg Mollie; Kinnvall Josefine; [2022]
    Nyckelord :advertising; engagement; trademark; brand building; brand equity; reklam; engagemang; varumärke; varumärkesbyggande; brand equity;

    Sammanfattning : Tv-reklam speglar nutidens samhälle, och dess kommunikativa strategier måste därför förändras med samtiden. Syftet med denna studie är att analysera vilka kommunikativa strategier i reklamfilm som skapar engagemang respektive ointresse enligt tv-tittarna. LÄS MER

  3. 3. I själen alltid ren : En multimodal kritisk diskursanalys av hur det goda livet porträtteras i reklam för hemstädning i Sverige

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Nora Löfholm; [2021]
    Nyckelord :Det goda livet; Cruel optimism; hemstädning; affektteori; reproduktivt arbete; temporalitet;

    Sammanfattning : This thesis explores how visions of the good life, as understood by Lauren Berlant, communicate through advertising for home cleaning services in a Swedish context. With an ambition to map out how life is portrayed in these commercials this thesis wants to shed light on how these portrayals of life can be understood as the good life and in turn, how they reproduce structures of power. LÄS MER

  4. 4. Feminism som handelsvara : Semiotisk filmanalys av Libresse reklamfilm wombstories

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Veronica Olsson; [2021]
    Nyckelord :Feminism; femwashing; kommodifierad feminism; Libresse; menstruation; mens; reklam; reklamfilm; reklamkampanj; Visuell Kommunikation; visuell retorik; woke; #wombstories;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur Libresse har använt sig av det retoriska tilltalet för att nå ut och påverka sin avsedda målgrupp i reklamkampanjen #wombstories. En semiotisk filmanalys har genomförts där resultatet har analyserats utifrån teorier om kommodifierad feminism, wokeness och femvertising. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföring som räddar liv : En studie om emotionell marknadsföring inom välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Susanna Ekvall Stranne; Lina Wennberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det många välgörenhetsorganisationer som efterfrågar donationer till olika ändamål. Vanligtvis erhåller konsumenten ingen fysisk produkt vid donationer och därför är det väsentligt att välgörenhetsorganisationers marknadsföring påverkar konsumenterna emotionellt för att få dem att donera pengar. LÄS MER