Sökning: "reklam för hjälporganisationer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden reklam för hjälporganisationer.

  1. 1. Att rekonstruera julens budskap -En kvalitativ studie av hur kommersiella företag och hjälporganisationer använder sig av föreställningar om julen i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Rebecka Falk; [2015]
    Nyckelord :Promotional culture; semiotic; rhetoric; commercial companies; help organizations; advertising; Christmas; Säljfrämjande kulturen; semiotik; retorik; reklam; kommersiella företag; hjälporganisationer; jul;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and increase the understanding of how the two commercial companies IKEA and SAS and the two aid organizations/nonprofit organizations UNICEF and Save the Children use perceptions of Christmas to produce messages in their Christmas advertising/commercial film. The study also discusses if there may be communicative and pictorial similarities and differences in how these brands constructs messages in commercials, and why it may be that the brands choose to use these messages in commercials based on the recipient possible interpretations. LÄS MER

  2. 2. Du kan göra skillnad mellan liv och död.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elisabet Maja Grenstedt; [2012]
    Nyckelord :Rädda Barnen; reklam; medmänsklighet; moral; medlidande; reklamteknik; SOS-Barnbyar; hjälporganisationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med studien ämnar jag bidra med en djupare förståelse för hur humanitära hjälporganisationer argumenterar för medmänsklighet. Konkret görs detta genom en kvalitativ textanalys av SOSBarnbyars reklamfilm ”Svältkatastrof på Afrikas horn” samt Rädda Barnens reklamfilm ”Livets lotteri”. LÄS MER

  3. 3. VÄLGÖRENHETSATTITYDER : En nulägesstudie om människors attityder gentemot välgörenhet och donationer. 

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Aldina Zec; Caroline Häggström; Fiorela Morales; [2011]
    Nyckelord :Välgörenhet; Donationer; Relationsmarknadsföring; Köpbeslutsprocess;

    Sammanfattning : Bilden av ideella hjälporganisationerna är positiv och relativt stabil över tiden, dock påverkas denna bild av hur mycket uppmärksamhet, positiv som negativ, organisationerna får i media. Negativ publicitet för en specifik ideell organisation leder till en negativ attityd för hela den ideella sektorn. LÄS MER