Sökning: "reklam språk"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden reklam språk.

  1. 11. Berättelser som bryter barriärer? En kvalitativ studie om kulturell mångfald i interkulturell reklam utifrån ett narrativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filippa Olsson; Fanny Richter; [2018]
    Nyckelord :interkulturell kommunikation; interkulturell reklam; berättelser; kulturell mångfald; stereotyper; fördomar; etnocentrism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utvinna fördjupade kunskaper om hur kulturell mångfald representeras och hanteras i interkulturell reklam och därigenom bidra till forskningens förståelse för hur reklam kan bli mer inkluderande. Den tidigare forskningen fokuserar främst på internationaliseringen av reklam genom översättning och förståelse för andra språk. LÄS MER

  2. 12. Visuella och språkliga resurser för relationsbyggande i reklam : En multimodal analys av träningsannonsers komposition

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Johanna Åkerström; [2017]
    Nyckelord :Multimodal; annons; komposition; SFG; tilltal; träning;

    Sammanfattning : Annonser och reklam är en stor del av vår vardag, reklamen har blivit en del av kulturen. Metoderna för att övertyga läsaren blir mer avancerade för varje sekund. I denna uppsats har jag analyserat annonser som publicerats i två olika träningstidningar, en för kvinnor och en för män. LÄS MER

  3. 13. Det rikstäckande dagstidningsspråket : En kvantitativ analys av morgon- och kvällstidningsspråk 1997 och 2017

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christoffer Lind; [2017]
    Nyckelord :svenska; språk; språkanalys; tidningsspråk; nyhetsspråk; dagstidningar; morgontidningar; kvällstidningar; journalistik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att från två perspektiv identifiera skillnader mellan Sveriges fyra största rikstäckande dagstidningar. Synkront jämförs morgontidningar med kvällstidningar och diakront jämförs 2017 med 1997. LÄS MER

  4. 14. Ett immaterialrättsligt perspektiv på förbud mot geoblockering

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Maria Refai; [2017]
    Nyckelord :geo-blocking; geoblocking; geo-localization; geolocalisation; intellectual property; digital single market; geoblockering; geo-blockering. immaterialrätt; affärsrätt; affärsjuridik; geolokalisering; digital inre marknad; geoförordning; industriella rättigheter; e-handel; juridik;

    Sammanfattning : E-handeln inom Europa växer explosionsartat och tillgång till varor och tjänster är i dagsläget endast några få knapptryck bort. Eftersom åtkomsten till internet är global kan hemsidor och webbshoppar få en enorm internationell spridning. Näringsidkare som bedriver fysisk handel kan enkelt anpassa sig till lagar, språk, valuta mm. LÄS MER

  5. 15. HUMOROUS ADVERTISING : A STUDY OF U.S. TV ADS IN SWEDEN

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Filip Christensen; Peter Skoggård; [2017]
    Nyckelord :humor; television advertising; U.S.; Sweden; culture; language; globalization; adaptation; standardization; consumer experience; humor; tv-reklam; Amerika; USA; Sverige; kultur; språk; globalisering; anpassning; standardisering; konsumentupplevelse;

    Sammanfattning : Globalization has resulted in cultures becoming more alike in many ways. The challenge is determining when communication methods can be common for a global market as opposed to targeted messages for a specific geographic area or demographic. LÄS MER