Sökning: "reklam verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden reklam verktyg.

  1. 1. Klassisk musik för en ny publik : Ungdomstilltalande verktyg i konstmusikkonsertreklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Róza Tóth; [2024]
    Nyckelord :art music; classical music; young; youth; marketing; commercial; multimedia; Budafok Dohnányi Orchestra; Västerås Sinfonietta; TwoSet Violin; konstmusik; klassisk musik; konsert; ungdomar; marknadsföring; reklam; intermedialitet; Västerås Sinfonietta; Budafoki Dohnányi Zenekar; TwoSet Violin;

    Sammanfattning : Det är allmänt erkänt av forskare att klassisk musik förefaller förlora sin popularitet bland ungdomar, åtminstone i dess traditionella framförandeformer. Emellertid har det visats i undersökningar att vissa förändringar i utformning kan göra konstmusikkonserter mer intressanta för en yngre publik. LÄS MER

  2. 2. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  3. 3. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Altea Spjut; [2023]
    Nyckelord :Taste; class; habitus; capital; Bourdieu; provocation; branding; luxury brands; representation; commodity fetischism; disability; blind; Smak; klass; habitus; kapital; Bourdieu; provokation; varumärkesidentitet; lyxvarumärken; representation; kommoditetsfetischism; funktionsnedsättning; blind;

    Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ingargiola Alessandra; Övergaard Pua; [2023]
    Nyckelord :Mat; hälsoperspektiv; ungdomar; hem- och konsumentkunskap; HKK;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER

  5. 5. Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Annie Grentzmann; Amalie Sofie Løfberg Nyholm; [2023]
    Nyckelord :Intercultural communication; advertising; semiotic resources; multimodal analysis; cultural religious identification; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. LÄS MER