Sökning: "reklambudskap"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade ordet reklambudskap.

  1. 1. Klimatdiskursen ramar in dagens marknadsföring : En kvalitativ innehållsanalys av Preemshemmahörande-annonser i deras kampanj 2019-2020

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Strandahl; [2023]
    Nyckelord :Fossilindustri; gestaltningsteori; greenwashing; grön profilering; hemmahörande-annonsering; klimatdiskurs; kvalitativ innehållsanalys; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur fossilindustrin paketerar sina reklambudskap inom det vilseledande formatet hemmahörande-annonser. Syftet är även att skapa förståelse för hur den trendande klimatdiskursen påverkar marknadsförings utformning. LÄS MER

  2. 2. Social media marketing : En fallstudie på Steam Hotel och Sunlight

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Isa Cicoletti; Jessica Wretling; [2023]
    Nyckelord :Social media; marketing; industrial history; hotel; interaction; Sociala medier; marknadsföring; industrihistoria; hotell; interaktion;

    Sammanfattning : In this study two spa-hotels with an industrial history have been studied. The purpose of the study is to examine how industrial cool-hotels use social media marketing to reach out to their customers and what kind of information/advertising is communicated. The study was conducted as a qualitative content analysis with a deductive coding scheme. LÄS MER

  3. 3. Barn och reklam på sociala medier - Är skyddet för marknadsföring via sociala medier gentemot barn tillräckligt utifrån gällande svensk lagstiftning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ellen Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Civilrätt; Marknadsföringsrätt; Sociala medier; Barn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Every day, internet users are exposed to advertising, and social media advertising feeds are tailored to appeal to the interests of the individual user. Advertising on the internet is more difficult to identify, avoid, and critique compared to advertising in traditional media, this is because much of the advertising on the internet is embedded in non-commercial content such videos on internet platforms. LÄS MER

  4. 4. ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Broeren; [2021-07-01]
    Nyckelord :Attityder; upplevelser; inställning; Instagram; köpt reklam; ägd reklam; förtjänad reklam; uses and gratifications; word-ofmouth.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap på Instagram. Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två fokusgruppsintervjuer med olika åldersgrupper: Generation Z och Millennials. LÄS MER

  5. 5. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER