Sökning: "rekrytering studenter till universitet och högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden rekrytering studenter till universitet och högskola.

  1. 1. Spelar det någon roll att vissa betalar? : Organisering och marknadisering under tio år med studieavgifter - Fallet Lunds universitet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Helene von Wachenfelt; Helle Andresen Pettersson; [2021]
    Nyckelord :tuition fees; organisation; Lund University; marketisation; institution; institutional theory; students as customers; studieavgifter; organisation; Lunds universitet; marknadisering; kundifiering; institution; institutionell teori;

    Sammanfattning : In 2011 Sweden introduced tuition fees for citizens of countries outside the European Union (EU), European Economic Area (EEA) and Switzerland, choosing to study at Swedish universities. The purpose of this thesis has been to explore how institutions of higher education in Sweden has adapted to this change by studying the case of Lund University. LÄS MER

  2. 2. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER

  3. 3. Rekrytering i bankbranschen - Hur sker rekryteringen i bankbranschen? Vilka kunskaper och erfarenheter värderas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Johnzon; Cathrin Sveningsson; [2015-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det är idag vanligt förekommande att studera på högskola och en akademisk utbildning är ofta ett krav i en platsannons. Vi har valt att studera hur mycket vikt som läggs vid utbildning, kunskaper och egenskaper vid en rekrytering inom bankbranschen och även se till hur en rekryteringsprocess genomförs. LÄS MER

  4. 4. "Jag är inte uppvuxen med att alla går på högskolan och att det är en självklarhet" : - En intervjustudie om hur studenter resonerar kring valen till högskolan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Severin; [2015]
    Nyckelord :Icke-traditionella studenter; breddad rekrytering; social snedrekrytering; lärosäte; programval;

    Sammanfattning : Antalet studenter har under de senaste 10 åren expanderats inom Sveriges högskolor och universitet. Bland dessa studenter råder en kraftig underrepresentation av icke-traditionella studenter. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattar studenter övergången mellan gymnasiala och akademiska studier?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Helg Granbom; [2013-03-12]
    Nyckelord :stadieövergång; breddad rekrytering; Språkverkstäder;

    Sammanfattning : I propositionen Den öppna högskolan (2001) anger regeringen som mål att 50% av en årskull ska påbörja högre studier före 25 års ålder. En konsekvens av denna målsättning är att en mer heterogen studentgrupp än tidigare återfinns på högskolan och att skillnaderna mellan studenternas förkunskaper kan vara stora. LÄS MER