Sökning: "relation samspel"
Visar resultat 1 - 5 av 616 uppsatser innehållade orden relation samspel.
1. Möjligheter och hinder för utomhusundervisning i relation till förskolans gård och närområde : En intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Forskning har kontinuerligt uppmärksammat de positiva effekterna av utomhusaktiviteterna på barns hälsa samt fysiska och kognitiva utveckling. Inom området förskolepedagogik fokuserar denna studie på komplexiteten i utomhusundervisning, med syftet att undersöka förskollärares uppfattningar om möjligheter och hinder för utomhusundervisning i förhållande till förskolans gård och närområde, samt deras roll som förebilder i detta sammanhang. LÄS MER
2. När utbildningsnivå trumfar beprövad erfarenhet : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare leder det förebyggande arbetet mot konflikter i relation till undervisningsansvaret.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare leder det förebyggande arbetet medkonflikthantering i arbetslaget med fokus på det undervisande uppdraget. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet och en kvalitativ metoden med intervju som datainsamlingsmetod. LÄS MER
3. Tjänstehund - verktyg eller självständig aktör? En studie om hur hundförare upplever hundens roll i arbetet
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : The study was conducted with a qualitative design to explore dog handlers' experiences of the roles assumed by the dog when they work together in actual operations and to determine if there is an interaction that qualifies as socially distributed cognition. In the study, handlers working in the Swedish Police Authority, the Swedish Armed Forces, and the Swedish Customs were interviewed based on three research questions: how they perceive the dogs’ contributions, the dogs’ limitations, and the relationship with the dog. LÄS MER
4. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER
5. En gång dömd, alltid dömd? : En kvalitativ studie om stödet som tidigare dömda erbjuds samt hinder med återintegreringsprocessen
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka stödet som tidigare dömda erbjuds av myndigheter och civilsamhället samt vilka hinder som tillkommer med återintegreringsprocessen. Återintegrering innebär att individen återvänder till samhället efter ett avtjänat straff. LÄS MER