Sökning: "relational pedagogics"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden relational pedagogics.
1. Det outtalade. Uppmärksammas och bemöts tyst maktspel i skolan och på fritids? : En fältstudie av kroppsspråk på lågstadiet: Hög- och lågstatusspel och Härskartekniker samt deras Motstrategier och alternativ som Bekräftartekniker och Lågaffektivt bemötande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Det outtalade – What is not uttered. The purpose of this study is to observe and analyze interaction between young children and between them and their educators focusing on power relations shown by non verbal communication. LÄS MER
2. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER
3. Upplevelsen av Läslyftet utifrån ett lärarperspektiv
Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Abstract:‘Läslyftet’ is a national project initiated by The National Agency of Education in which they wish to increase Swedish pupils’ ability to read and write, especially in the primary school forms but also in the secondary ones. The aim with this survey has been to look into how some well-experienced teachers have understood the project, and if they could spot its strengths and short-comings at an early stage. LÄS MER
4. Ömsesidighet eller substansen i den pedagogiska relationen?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : What does mutuality mean in a pedagogical relation? This study seeks to explore one of the essential parts in a pedagogical relation, mutuality. From a relational perspective, that lifts the existential element in pedagogics, the study want to contribute with a possible understanding of the concept in order to strengthen the importance of this existential element. LÄS MER