Sökning: "relationsskapande arbetssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden relationsskapande arbetssätt.
1. Förskollärares perspektiv på introduktion under pandemin : ”Inget ont som inte har något gott med sig. Vi lärde oss mycket under pandemin”.
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie avser att undersöka förskollärares didaktiska perspektiv på introduktioner, om dessa förändrades under pandemin samt om nya arbetssätt implementerats i nuvarande arbetssätt. För att svara på detta lutar sig studien mot tre frågeställningar; Förändrades förskollärarens arbetssätt vid introduktionen av nya förskolebarn under pandemin och i så fall på vilket sätt? Hur påverkades relationsskapandet mellan dels förskollärare och barn dels mellan förskollärare och vårdnadshavare under pandemin? Innebar pandemin att arbetssättet för att introducera barn till verksamheten har ändrats i nuvarande arbetssätt?För att få en fördjupad förståelse för förskollärares erfarenheter av introduktioner och hur det påverkades av pandemin har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts. LÄS MER
2. Behandlingsarbete med ungdomar på HVB : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om behandlingsarbete med särskild inriktning på relationer och psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : En del av den sociala barnavården i Sverige består av hem för vård eller boende (HVB), som är en typ av institutionsvård utanför det egna hemmet. Aktuell studie syftar till att undersöka hur personal på HVB-hem beskriver institutionens behandlingsmässiga utgångspunkter och hur de uppfattar behandlingsarbetet med ungdomarna. LÄS MER
3. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är: Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet? Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER
4. Socialsekreterares möjlighet att utföra socialt arbete under covid 19 : En studie som undersöker digitaliseringens påverkan på hur socialsekreterarna anpassade sina arbetssätt för att utföra socialt arbete under covid 19
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Covid-19 pandemin har haft stor påverkan på samhället och därmed det sociala arbetet. Restriktioner om social distansering rådde över hela Sverige. Socialtjänster i landet blev rekommenderade av Folkhälsomyndigheten (2023) att arbeta så gott de kunde hemifrån och därmed undvika fysiska träffar med varandra och med klienter. LÄS MER
5. Inflytande och rörelseförståelse : Skolpersonals upplevelser av stärkande arbetssätt för att främja fysisk aktivitet bland elever
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för den fysiska och psykiska hälsan. Rörelseförståelse är ett teoretiskt ramverk som beskriver de bakomliggande faktorerna till fysisk aktivitet. Forskning visar att rörelseförståelse är en framgångsrik förklaringsmodell till hur en kan arbeta för att främja rörelse bland barn och unga. LÄS MER