Sökning: "religion lärobok undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden religion lärobok undervisning.

  1. 1. Kvinnans plats i läroboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Genus; skola; religion; jämställdhet; diskriminering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER

  2. 2. Inomreligiös variation – Representationen av judiska tolkningar och perspektiv : En kvalitativ textanalys av läroböcker i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Strandberg; [2017]
    Nyckelord :Judendom; inomreligiös variation; essentialism; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker utgör en grund för många lärare i deras undervisning. Det innebär att läroböcker behöver hålla god kvalitet och innefattas av de kunskaper som det aktuella ämnet avser förmedla. Religionskunskapsämnet syftar bland annat till att elever ska utveckla förståelse för religion utifrån olika tolkningar och perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Muslimsk verklighet utanför läroboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johannes Adrian; [2012]
    Nyckelord :Islam; lärobok; religionskunskap; ämnesplan;

    Sammanfattning : Utifrån rådande samhällsklimat vill den här studien ge ett bidrag till studiet av svensk islam och gymnasieskolans religionslärobok. Dessa två delar läggs sida vid sida för att fördjupa förståelsen om muslimer idag samt om lärobokens innehåll. LÄS MER

  4. 4. The ambiguous and frequent task of revision

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Hammar; [2011]
    Nyckelord :kunskapssyn; instuderingsuppgifter; Sofi - Religion; Religionskunskap - Kompakt;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats har varit att ta reda på om läroböckerna i religionskunskap, vid namn, Sofi – Religion och Religionskunskap – Kompakt är lämpliga och aktuella att använda i undervisning trots att kursplanen kommer att förändras höstterminen 2011. Min undersökning har främst varit inriktad på kunskapssynen i kursplanen för religionskunskap, ur den nya läroplanen för grundskolan, och i de ovan nämnda läroböckerna. LÄS MER

  5. 5. Självvärdering av en undervisningsprocess - Insikter, lärdomar och fallgropar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Larsson; [2007]
    Nyckelord :begreppsförståelse; formativ bedömning; självvärdering; summativ bedömning; undervisning; utvärdering;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att utröna huruvida en självvärdering av min egen undervisning kan utföras. Detta sker utifrån tre metodologiska ansatser, begreppsförståelse, utvärdering och bedömning samt självvärdering. LÄS MER