Sökning: "religionskunskapslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet religionskunskapslärare.

  1. 1. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Avi Naser; Frida Willingfors Rangfors; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; klassrumsmiljö; kontroversiella frågor; kulturell mångfald; religionskunskaps undervisning; religiös mångfald; safe space; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER

  2. 2. Relation mellan lärare och elev i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Lysholm; Dinithi Thilochana Dewalegama Gamacharige; [2023]
    Nyckelord :Dialog. Diskussion. Elev. Interkulturalitet. Kunskap. Lärare. Möjligheter. Relationell. Relationer. Religionskunskap. Sociokulturellt. Undervisning. Utmaningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån lärares perspektiv om religionskunskapsämnets potential för att skapa goda relationer mellan lärare och elev. Samt synliggöra de utmaningar och möjligheter som finns i klassrummet för att skapa relationer som är gynnsamma för inlärning av kunskaper och ge förståelse inom religionskunskapsämnet. LÄS MER

  3. 3. ”Om religionerna inte släppt fram vetenskapen, hur hade samhället sett ut då?” : En kvalitativ intervjustudie om religionskunskapslärares tankar, åsikter och didaktiska ställningstaganden gällande religion och vetenskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap; didaktik; vetenskap; kunskap; sanningsrelativism; religionskunskapslärare;

    Sammanfattning : En oro för en utbredd sanningsrelativism bland lärare uttrycks från vissa håll. Det övergripande syftet med denna uppsats är att pröva denna oro. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapsundervisning med spelfilm som pedagogiskt verktyg. : En kvalitativ fallstudie om fem religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val i etikundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Veronica Sjöström Boholm; [2022]
    Nyckelord :Etik; etikundervisning; spelfilm; moral; etikdidaktik; didaktik;

    Sammanfattning : Spelfilm som medium är populärt och används allt oftare iundervisningssammanhang. Följande uppsats undersöker hur fem yrkesverksammagymnasielärare tillämpat spelfilm som pedagogiskt verktyg i etikundervisningen ireligionskunskap. Informanterna har valts ut utifrån sin profession ochämneserfarenhet. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Izabelle Samuelsson; Bergenblad Nour; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; kommunikation kontroversiella samtal; ledarskap; pedagogik; religionsdidaktik; relationer;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. LÄS MER