Sökning: "religionsläroböcker"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet religionsläroböcker.
1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER
2. Kristendom i det sekulära landets läroböcker : En kritisk diskursanalys av religionsläroböcker för gymnasiet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Previous research has indicated a decreased use of textbooks among religious education teachers, while students with a religious background perceive themselves as a vulnerable minority in classrooms. It also points to a post-Christian society where schools now take responsibility for knowledge about the Christian faith and how it should be understood. LÄS MER
3. "Gud är en barnslig illusion" - Religionskritik i läroböcker : En innehållsanalys av hur religionskritik skildras i religionsläroböcker
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : This essay aims to contribute to the field of criticism of religion and citizenship education by analyzing how two Swedish textbooks portray different forms of criticism of religion. Based on Stenmark´s definition of criticism of religion that contains internal, external, negative and constructive criticism of religion and content analysis, the occurrence of the various forms of criticism of religion is categorized and counted. LÄS MER
4. Levande bilder i läroböcker : En bildanalys av förekomsten av ortodoxi, ortopraxi, och levd religion i bilder i religionskunskapsläroböcker för högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Levd religion är ett växande forskningsområde inom religionsforskningen. Det svenska skolsystemet ska bygga på forskning och därför bör det enbart vara en tidsfråga innan lärare kommer bli ombedda att inkludera och undervisa elever i levd religion. LÄS MER
5. Är det möjligt att framställa hinduismens mångfald i religionsläroböcker? : Förändringen i representationen av hinduismens mångfald i läroböcker från 1968–2012
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study is about the changes in the representation of the diversity in hinduism in textbooks between the years 1968 and 2012. The theory builds on Robert Jacksons interpretive didacitcs of religion, it is about how individuals, groups and religions in generall are represented in religious education and it is being used here as a way of highlighting diversitey. LÄS MER