Sökning: "religionsundervisningens innehåll"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden religionsundervisningens innehåll.

  1. 1. Mellan livsfrågor och kristendom : En enkätstudie om lågstadielärares prioriteringar i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Franzke; Emma Åström; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadiet; läroplan; religionskunskap; mångreligiositet;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vad lågstadielärare anser att religionsundervisningens syfte är samt vad de prioriterar i religionsundervisningen utifrån och utöver det centrala innehållet i religionskunskap. Lärarnas prioriteringar kopplades i studien även till mångreligiositet. LÄS MER

  2. 2. Mysteriet kring den ointresserade eleven : En studie om relationen mellan elever, ämnesplanen och undervisningen i ämnet religionskunskap på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Johansson; Elin Larsson; [2013]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap 1; religionsundervisningens innehåll; ointresserade gymnasieelever;

    Sammanfattning : Elevens ointresse för religionskunskapsämnet är ett känt fenomen som tyder på att det någonstans finns motsättningar. Denna studie syftar till att genom mer kunskap om elevernas intressen inom religionskunskap på gymnasiet skapa bättre förutsättningar att ge en intressant och relevant religionsundervisning till eleverna. LÄS MER

  3. 3. ”Man får göra det lite showmässigt” -en studie om didaktiska val i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mattias Bergman; Christian Johansson; [2008]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; Religionsdidaktik; Sekularisering; Livsfrågor; Styrdokument; Ungdomars religiositet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur den sekulära samhällsutvecklingen påverkar utformningen av religionskunskapsämnet. Framförallt vill vi veta hur lärare reflekterar kring och förhåller sig till samhällsutveckling (primärt religiös förändring) och styrdokument i sin undervisning, d.v.s. LÄS MER

  4. 4. Religionsämnet i skolan : jämförelse mellan läroplan och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Thomas Eriksson; Anders Larsson; [1992]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; religionsämnet; religionskunskap; lärarprofessionalitet; läroplan;

    Sammanfattning : Vi hade under våra praktikperioder och genom samtal om klasskamraters praktik och andra kontakter med skolan, fått en bild av att man inte undervisar i religionsämnet enligt Lgr 80:s klart utskrivna riktlinjer. I Lgr 80 står att undervisningen skall utgå från barnens egna tankar om livet och tillvaron, för att sedan kopplas till andra människors livsåskådningar. LÄS MER