Sökning: "representation hbtq"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden representation hbtq.

  1. 1. HBTQ+ perspektiv i historieundervisning : En översikt av forskning kring HBTQ+ representation i historieläromedel samt metoder för inkludering av HBTQ+ perspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Zupcevic; Hannes Persson; [2024]
    Nyckelord :history education; LGBTQ representation; secondary school; textbooks;

    Sammanfattning : The problematic aspect of including LGBTQ+ perspectives in history education is that history textbooks might not contain a sufficient quantity or quality of LGBTQ+representation, in addition teachers might not be sufficiently equipped to teach history with LGBTQ+ perspectives. The purpose of this overview is to compile research regarding how LGBTQ+ perspectives are represented in the history subject in addition to which methods history teachers can use in order to include it in their teaching. LÄS MER

  2. 2. HBTQ & könsidentitet i läroböcker : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av HBTQ-personer och könsidentitet i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Hultman; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ; gender identity; content analysis; queer theory; gender theory; HBTQ; könsidentitet; innehållsanalys; queerteori; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom en innehållsanalys ta reda på hur läroböcker i samhällskunskap framställer HBTQ-personer och könsidentitet. I uppsatsen beskrivs en bakgrund till både genusteori och queerteori för att kunna få en förståelse för de teoretiska begreppen som ligger till grund för uppsatsen. LÄS MER

  3. 3. Representationen av HBTQ personer i läromedel : En kritisk innehållsanalys av läromedel inom religionskunskapsämnet gällande HBTQ inkluderande innehåll

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Religion; textbooks; queer; queer education; normcritical and education.; Religion; läromedel; queer; utbildning; normkritik.;

    Sammanfattning : This paper´s main purpose was to analyse textbooks used in religious studies in Sweden in upper secondary education to see how LGBTQ persons and information about norm breaking sexual identities is emphasized in these textbooks. To obtain that information a context analysis was used and five books were used during this specific analysis. LÄS MER

  4. 4. Transpersoners utanförskap, nyhetsmedia och normer : En kritisk diskursanalys av transpersoners representation i Expressens nyhetsartiklar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elvira Eklund; Lovisa Glimsäter; [2022]
    Nyckelord :news evaluation; the ideal victim; gender; norms; transsexuality; cis-person; trans-person; nyhetsvärdering; det idealiska offret; genus; normer; transsexualitet; cisperson; transperson;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen skapas fler digitala nyhetssidor och därmed blir konkurrensen högre mellan nyhetskanaler. Eftersom nyhetsartiklar blir mer lättillgängliga är det intressant att se huruvida de inkluderar människor med alla olika könsidentiteter eller ej. LÄS MER

  5. 5. Allas lika värde? : - En metaanalys av läromedelsanalyser i samhällsorienterande ämnen årskurs 1–3ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pudas Lindmark; Malin Ölund; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; könstillhörigheter; könsidentitet; biologiska kön; hbtq; sexuell läggning;

    Sammanfattning : Allas lika värde borde vara en självklarhet i Sverige år 2021, men hur ligger det till? Syftet är att undersöka läromedelsanalyser av läroböcker i samhällsorienterande ämnen för tidiga skolår med fokus på genusperspektivet. Vår första forskningsfråga är: Vilka könsmönster framkommer enligt läromedelsanalyserna i läroböckerna? Vår andra forskningsfråga är: Vilka könstillhörigheter representeras enligt läromedelsanalyserna i läroböckerna? Målet är att dra slutsatser om den samlade kunskapen som läromedelsanalyserna kommit fram till. LÄS MER