Sökning: "resursfördelning grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden resursfördelning grundskolan.

  1. 1. Unlocking Inclusion : Exploring Teachers’ Adaptive Strategies in Assessing Students with Autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Kamil Hayder; [2023]
    Nyckelord :adaptations; assessment; autism; inclusion; learning disabilities; anpassningar; autism; bedömning; inkludering; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : The present study focuses on exploring the strategies and adaptations employed by English teachers in assessing students with autism. The study seeks to investigate both the types of strategies and adaptations employed, as well as the degree to which they are utilized. LÄS MER

  2. 2. Resurser som räknas : Hur resurser förvaltas enligt specialpedagoger, rektorer och förvaltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Zandra Abrahamsson; Ana Lacmanovic; [2022]
    Nyckelord :Förvaltning; inkludering; likvärdig skola; ramfaktorteori; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie har ambitionen att synliggöra olika aktörers syn på hur olika resurser påverkar arbetet mot en inkluderande undervisning, inom grundskolan. Det förväntade bidraget är även att synliggöra hur beslutsfattandet kring resurser sker på olika nivåer inom grundskoleförvaltningen. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om att undervisa elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i grundskolan år 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Schyllert; Petra Yousefi; [2021]
    Nyckelord :inkludering av elever med intellektuell funktionsnedsättning; lärares attityder; lärarens kunskap; relationellt och kategoriskt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares föreställningar om undervisning av elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i år 7-9. I vår strävan efter att förstå och studera föreställningar har vi valt en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i skolan : En studie om implementering av fysisk aktivitet i grundskolan utöver ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tobias Fredholm; Christoffer Engqvist; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; implementation; primary school; Fysisk aktivitet; implementering; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är var undersöka implementeringsprocessen av fysisk aktivitet utöver ämnet idrott och hälsa på fyra grundskolor. Arbetets frågeställningar var: Vad är skolans incitament för ökad fysisk aktivitet? Vilka förberedelser genomfördes av skolan? Vilken typ av aktivitet är mest framträdande? Vilken roll spelar utvärdering i implementeringsprocessen? Vilka är de avgörande faktorerna i en implementeringsprocess? Metod: I arbetet användes en kvalitativ ansats och empirin samlades in genom intervjuer med fyra individer som på något sätt är ansvariga för en rörelsesatsning på respektive skola. LÄS MER

  5. 5. Individ och skolmåltid : En kvalitativ studie om kostansvarigas syn på vegankostens plats i den kommunala grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Isabelle Björkman; Lina Forslund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Intresset för veganism har senaste åren ökat i Sverige och likaså har specialkoster i grundskolan. Skolmåltiden i grundskolan ska enligt skollagen vara näringsriktig, kostnadsfri och säker, men inga tydliga riktlinjer finns kring bemötandet av önskemål baserade på etiska ställningstaganden. LÄS MER