Sökning: "retorik etos logos och patos"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden retorik etos logos och patos.

  1. 1. Bankers "impression management" i hållbarhetsredovisningen. Hur etos, patos och logos används för att förmedla en hållbar företagsbild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elisabet Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; banking sector; impression management; rhetorical analysis; fintech; Hållbarhetsredovisning; banksektorn; impression management; retorisk analys; fintech;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur traditionella banker och fintech-banker använder retorik som ett inslag av ’impression management’ i sin hållbarhetsredovisning – för att presentera en hållbar företagsbild. Vidare ska studien undersöka skillnader mellan bankerna. LÄS MER

  2. 2. En riktig snackis : En kvalitativ retorisk studie av hur två olika podcasts gestaltat COVID-19

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Andrea Falk; Hanna Leander; [2021]
    Nyckelord :podcast; COVID-19; infodemi; retorik; gestaltningsteori;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka vilka retoriska verktyg som talarna i poddprogrammen Alex och Sigges podcast och Pillowtalk med Peg och Penny använder sig av för att diskutera och gestalta COVID-19. Det studeras även hur respektive podcast förhåller sig till spridandet av fake news och desinformation. LÄS MER

  3. 3. Reklambildens berättelse om personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rebecka Nelson; [2018]
    Nyckelord :Reklam; Advertising; Normbrytande; Funktionsnedsättning; Disabilities; Visuell kommunikation; Visual communication; Marknadsföring; Representation; Mångfald; Diversity; Marketing;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om hur personer med funktionsnedsättning framställs i reklambilden. Uppsatsen presenterar en kritisk, kvalitativ studie av tre reklambilder där personer med funktionsnedsättning har inkluderats. LÄS MER

  4. 4. BILDENS UPPENBARA UNDERLIGGANDE BETYDELSE En kvalitativ bildanalys som undersöker hur Socialdemokraterna framställs visuellt i sina Instagrambilder under valrörelsen 2014

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tansu Metin; [2017-02-14]
    Nyckelord :Kvalitativ; bildanalys; visuell retorik; visuell kommunikation; etos; logos; patos; semiotik; denotation; konnotation; politik; politisk kommunikation; Instagram; Socialdemokraterna; Stefan Löfven;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Nivå: Grundnivå. Termin/år: Ht 2016. LÄS MER

  5. 5. Narrens frihet : Samhällskritik, ideologi och ironi i Anderz Harnings kåserier i DN 1982-1992

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sonia Blomquist; [2017]
    Nyckelord :Anderz Harning; kåseri; ironi; samhällskritik; ideologi; stilmedel; retorik;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar social kritik, ideologi och ironi i ett urval kåserier i samlingen Harnings bästa droppar (1993), skrivna av författaren och samhällsdebattören Anderz Harning. Kåserierna publicerades ursprungligen i tidningen Dagens Nyheter åren 1982–1992. LÄS MER