Sökning: "returhantering"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet returhantering.

  1. 1. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  2. 2. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  3. 3. Framtagande av en prototyp som stöder ett mer hållbart konsumtionsbeteende gällande e-returer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lara Johannesdottir; Tilde Berg; [2023]
    Nyckelord :E-returns; persuasive design; e-commerce; grounded theory; Sustainable Interaction Design; E-returer; persuasive design; e-handel; grundad teori; Sustainable Interaction Design;

    Sammanfattning : På grund av den ökade klädkonsumtionen inom e-handeln har antalet digitala returer ökat markant, vilket har bidragit till ohanterbara mängder returer för återförsäljare inom e-handeln. En stor mängd av dessa returer slängs eller bränns upp och orsakar på så sätt negativ påverkan på miljön. LÄS MER

  4. 4. Effektivisering av reuturhanteringsprocessen för standard och kundunika produkter

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Kajsa Eriksson; Julius Borgvind; [2023]
    Nyckelord :Circular economy; Customized products; Guidelines; Reverse logistics; Return management; Standard products; Cirkulär ekonomi; Kundunika produkter; Omvänd logistik; Returhantering; Riktlinjer; Standardprodukter;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of the study is to develop guidelines for effective returns management in manufacturing companies that provide both standard and customized products. To answer the purpose, it was broken down into three questions: [1] How does the return management process differ between standard and customized products in manufacturing companies? [2] What challenges exist in the return management process in manufacturing companies for standard and customized products? [3] What guidelines can be implemented for standard and customized products when streamlining the return management process in manufacturing companies? Method – This study used the case study research method, with a qualitative approach together with a case company. LÄS MER

  5. 5. Avoidance Practices within Returns Management : Indetifying Solutions and Assessing Feasibility for Reducing Returns in Fashion E-commerce

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Melis Irem Okur; Sandra Ransed; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; Returns Management; Customer Returning Behavior; Return Avoidance; Fashion Industry; E-handel; Returhantering; Returbeteende; Förebyggande metoder; Modebranschen;

    Sammanfattning : Returns in the fashion e-commerce industry have experienced a significant increase in recent years, and with the continuous growth of e-commerce, returns are expected to further increase. Companies are faced with the choice of either improving existing return processes or focusing on avoiding returns before a purchase is made. LÄS MER