Sökning: "revisionsnära tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden revisionsnära tjänster.

  1. 1. Tillhandahållande av olika rådgivningstjänster i revisorns föränderliga yrkesroll : en kvalitativ studie av revisorers uppfattningar på små och medelstora revisionsbyråer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Andreas Mattisson; Kwok Lu; [2018]
    Nyckelord :Non-audit services; audit-related services; consulting; independence; auditor role; consultant role; profession; Icke-revisionstjänster; revisionsnära tjänster; rådgivning; oberoende; revisorsrollen; konsultrollen; profession;

    Sammanfattning : EU:s revisionspaket begränsar kraftigt revisorernas möjlighet att tillhandahålla non-audit services (NAS) gentemot företag av allmänt intresse. Revisorer på små och medelstora revisionsbyråer påverkas dock inte av reglerna, varför det är intressant att studera hur dessa hanterar vilka tjänster man ska tillhandahålla och hur det påverkar revisorns roll. LÄS MER

  2. 2. Informerande rådgivare eller beräknande säljare? : En explorativ studie om klienters uppfattningar avseende revisorers korsförsäljning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Viktoria Jerilgård; Matilda Spetsmark; [2016]
    Nyckelord :Cross-selling; Information; Client perspective; Non-audit services; Unlisted companies; Korsförsäljning; Information; Klient; Icke revisionsnära tjänster; Onoterade företag;

    Sammanfattning : Inledning: Mer än hälften av revisionsbyråernas intäkter härrör från icke revisionsnära tjänster och det är de befintliga klienterna som köper flest tjänster. Det finns anledning att tro att klienter inte alltid uppfattar revisorers försök till korsförsäljning som just korsförsäljning utan att de istället uppfattar det som information. LÄS MER

  3. 3. SLOPAD REVISIONSPLIKT : – faktorer som påverkar småföretagaren i valet av fortsatt revision BEHOV – RELATION – KONTAKT - VÄRDE

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Linda Kristoffersson; Åsa Danielsson; [2010]
    Nyckelord :Revisionsplikt; revisorer; småföretag; kvantitativ; Multipel Diskriminant Analys.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förklara hur småföretagaren uppfattar nyttan med revision och revisionsnära tjänster. Vidare syftar studien till att förklara hur relationen med den revisor småföretagaren har idag påverkar framtida beslut om att behålla revisionen när revisionsplikten slopas. LÄS MER

  4. 4. Revisorns och uppdragsgivarens dilemma vid rådgivning och revidering av ett och samma bolag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ella Maunganidze; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Valet av problemområdet bygger på det fokus som har riktats mot revisorns oberoende under de senaste åren allteftersom revisorer har olika funktioner i dagens företag. Revisorn erbjuder utöver revision granskning och rådgivning inom bland annat redovisning, skatt och juridik. LÄS MER

  5. 5. Förväntningsgapet : - mellan klient och revisor

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Andersson; Jenny Fredén; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När revisorer och allmänheten har olika uppfattningar om vad som är revisorns arbetsuppgifter och ansvar samt vad som är tillåtet enligt lagar och regler uppstår ett förväntningsgap. Förväntningsgapet är inget nytt fenomen utan har funnits lika länge som revisorsprofessionen. LÄS MER