Sökning: "rolle teori"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden rolle teori.

  1. 1. En Moderne Menneskerettighedskrise: Et socialantropologisk studie om den kinesiske regerings undertrykkelse af uighurerne og De Forenede Nationers universelle menneskerettigheder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Sophia Aurelia Wandel-Petersen; [2022]
    Nyckelord :Socialantropologi; De Forenede Nationer; Kina; Uighurerne; Menneskerettigheder; Kulturrelativisme; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det skrøbelige forhold mellem Asien og Vesten har længe spillet en rolle i forbindelse med implementeringen af de menneskerettigheder, som er præsenteret i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder. Ved inddragelse af kulturrelativismens teori undersøger denne opgave henholdsvis Kinas og Vestens syn på menneskerettigheder, og den forklarer, hvordan Kinas kulturrelativistiske tilgang til menneskerettigheder - set med Det Kinesiske Kommunistpartis øjne - kan retfærdiggøre undertrykkelsen af uighurerne i Xinjiang. LÄS MER

  2. 2. The End of the End of History

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Herman Gellein; [2020]
    Nyckelord :Hegemoni; Realisme; Goods substitution; Makt; Revisjonisme; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Abstract Oppgavens problemstilling er: «Hvordan utfordrer Kina USAs rolle som hegemon i møte med COVID-19 krisen?» og baserer seg i hovedsak på teorien om goods substitution sammen med multidimensjonal teori om revisjonisme og et realistisk teoretisk bakteppe. Med utgangspunkt i kinesisk historisk bakgrunn og eksempler på «goods substitution», analyseres problemstillingen utfra de tre punkter: 1) Hvordan narrativet rundt COVID-19 ble forsøkt kontrollert av Kina 2) Den Kinesiske innflytelsen på internasjonale institusjoner, da spesielt WHO 3) Det potensielle vakuumet etterlatt av USA som har oppstått over lengre tid og om Kina er klare til å fylle dette. LÄS MER

  3. 3. Med befintlig förmåga : En analys av Försvarsmaktens roll inom civil krisberedskap

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Victor Strömgren Lasell; [2017]
    Nyckelord :emergency preparedness; Swedish Armed Forces; Civil-military cooperation; role theory; organization theory; role expectation; Sweden; hätätilavalmiutta; Ruotsin puolustusvoimat; rooli teoriassa organisaation teoria; julkisen hallinnon; siviili- ja sotilasviranomaisten yhteistyöhön; rooliodotukset; beredskab; væbnede styrker; rolle teori; organisationsteori; offentlig administration; civilt-militært samarbejde; rolle forventninger; krisberedskap; Försvarsmakten; rollteori; organisationsteori; offentlig förvaltning; civil-militär samverkan; rollförväntan; beredskap; Forsvaret; rolleteori; organisasjonsteori; offentlig administrasjon; sivilt-militært samarbeid; rolleforventninger;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen avser undersöka hur Försvarsmaktens roll inom den civila krisberedskapen uppfattas av de civila aktörerna som ingår i krisberedskapsorganisationen (kommuner, landsting, bevakningsansvariga myndigheter, samt länsstyrelser) samt vilken formell roll Försvarsmakten ska spela, utifrån hur myndigheten styrts politiskt genom undersökning av Försvarsbeslutet 2015 samt efterföljande regleringsbrev och direktiv, under perioden 2015 - 2017. Uppsatsen avser endast undersöka Försvarsmaktens stöd till civila (icke-beväpnade) insatser, och således är ex. LÄS MER

  4. 4. «Når skal vi møtes igjen?» En aksjonsforskningsstudie om læreres læring i arbeidet med elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne Heidi Thomassen; [2016-11-11]
    Nyckelord :aksjonsforskning; læreres læring; lærerfellesskap; lærende møter; refleksjon;

    Sammanfattning : Syfte: Formålet med studien har på den ene siden vært å finne ut hvordan lærere lærer i et lærerfellesskap gjennom å bevisstgjøre lærere deres læreprosesser. På den andre siden har formålet vært å undersøke hvilke forutsetninger som må være tilstede for at ei lærergruppe kan samarbeide om å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving. LÄS MER

  5. 5. ”Jeg er noe mer enn det jeg var” - En aksjonsforskningsstudie av ressurslærerens identitetsutvikling.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gro Dagsvik; [2016-10-26]
    Nyckelord :mellomledere; identitet; identitetsutvikling; følelser; aksjonsforskning; hermeneutikk;

    Sammanfattning : Syfte: I studien har jeg studert ressurslærerens identitetsutvikling innenfor den Norske skolesatsninga Ungdomstrinn i Utvikling. Studien skal bidra til å forstå ressurslærerens rolle og identitetsutvikling i møte med lærere og skoleledere. Tre forskningsspørsmål har guidet arbeidet med studien: 1. LÄS MER