Sökning: "rollspel i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden rollspel i förskola.

  1. 1. Locket snurrar, trumman slår, öppna dina ögon, nu är då!

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Adina Harrysson; [2021-12-03]
    Nyckelord :Tidsresa; museum; arkeologi; förmedling; rollteori; rollspel skola; förskola; läroplan; pedagogik;

    Sammanfattning : This essay discusses how four Swedish museums work with different types of time travel methods aimed towards grade school students. The aim of the essay is to compare how the different museums utilises their different methods and how each method may serve as a complement to the curriculums of the Swedish preschool and the compulsory school as well as the syllabus. LÄS MER

  2. 2. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  3. 3. “Ursäkta ljudet men vi musikar” En studie av barns skapande av barndom med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmy Hansson; Jenny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Barndom; Barndomssociologi; Barndomsgeografi; Förskola; Musiksociologi; Musicking;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera musikens betydelse för barns görande av sin egen barndom, där barn ses som sociala och kompetenta aktörer. Ur ett barndomssociologiskt och musicking perspektiv, analyserar vi vad som sker i mötet mellan barn och musik i en förskolekontext där barn samspelar med andra. LÄS MER

  4. 4. Barn och pedagoger, strategier och kön : Om konflikter i förskolan ur ett genusperspektiv i relation till strukturella diskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pålsson; Johanna Lundgren; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; konflikter; konflikthantering; pedagoger; poststrukturalistisk teori; strategier; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskaperna kring vilka kollegiala uppfattningar pedagogerhar gällande konflikter och konflikthantering i förskolan i förhållande till strukturella diskurser.Särskilt intressant har det varit att studera detta utifrån ett genusperspektiv för att ta reda på ompedagogerna uppfattar några skillnader mellan pojkar och flickors konflikter, samt i sitt egetagerande. LÄS MER

  5. 5. Att göra förlåt : Om empati och försoning i förskolan -med och utan ord

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Judit Lundberg; Rebecca Valjemot; [2019]
    Nyckelord :Förskola; empati; försoning; förlåt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om försoningsstadiet i konflikter och konflikthantering i förskolan. I studien undersöks också hur förskollärare använder sig av ordet förlåt och meningsinnebörden som läggs i ordets användning samt hur empati och förlåt tar plats i förskolans undervisning. LÄS MER