Sökning: "rytmik jazz"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden rytmik jazz.

  1. 1. Jazzimprovisation på elgitarr : Utveckling av solospel inom jazzgenren genom plankning, transkribering och analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Elgitarr; improvisation; jazz; improvisationsmetodik; transkribering;

    Sammanfattning : Denna studies utgångspunkt är hur musikalisk utveckling inom jazzimprovisation kan uppstå med plankning, transkribering och analys som praktiska metoder. Tidigare forskning och uppsatser har framfört kritik mot den akademiskt vedertagna och musikteoretiskt präglade metodik som uppstått till en följd av institutionaliseringen av jazz och jazzimprovisation. LÄS MER

  2. 2. Vad är jazz? En undersökning i hur harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation påverkar ett musikstyckes uppfattade ”jazzighet”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Olson; [2021]
    Nyckelord :Jazz; Genregräns; Musikaliska aspekter; Definition; Kvantitativ undersökning; Kvalitativ analys; Explicit kunskap; Genre-boundary; Musical aspects; Quantitative survey; Qualitative analysis; Explicit knowledge; Performing Arts;

    Sammanfattning : What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. LÄS MER

  3. 3. Det horisontellas förlösande kraft - Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Flerstämmighet; stämföring; improvisation; kontrapunkt; jazz; piano; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Multiple-voice-improvisation; Polyphony; Voice-leading; Counterpoint; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det horisontellas förlösande kraft – Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik, av Gustaf Rosenberg, har sin bakgrund i en självupplevd uppfattning att det finns grund för metodutveckling på områdena flerstämmig improvisation och stämföring för jazzpianister. Studien undersöker, genom intervjuer med professionella jazzpianister i jämförelse med undervisningsunderlag och annan kunskapsbildning, hur jazzpianister beskriver att de använder och övar på olika flerstämmiga uttryck. LÄS MER

  4. 4. Pop- och jazzkör på riktigt - En kvalitativ studie om tre körledares repetitionsarbete och tillvägagångssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johannes Rückert Becker; [2019]
    Nyckelord :A cappella; jazz; körledning; körsång; populärmusik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; choir conducting; choral singing; contemporary music; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen kring arbetet med körer inom genrerna pop och jazz samt redogöra för vilka arbetsområden några framstående körledare delar upp arbetet inom. Bakgrunden till studien är författarens egna upplevelser av körsång på universitetsnivå och den upplevda bristen på kunskap kring hur ett lämpligt repetitionsarbete arrangeras inom dessa genrer. LÄS MER

  5. 5. Musikaliskt sväng

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Daniel Edvardsson; [2014-08-05]
    Nyckelord :sväng; stilstudie; dynamik; rytmik; timing; jazz;

    Sammanfattning : I detta examensarbete kommer jag att bedriva en stilstudie av fyra framstående jazzmusiker. Jag kommer i denna undersökning att utgå från aspekten ”musikaliskt sväng” och använda mig av tre kriterier, som jag anser är av betydande karaktär för att ett stycke musik skall ”svänga”, i någon mening. LÄS MER